• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2
پرونده‌ی کسورات دانشجومعلمان(قسمت دوم)

احقاق حقوق از دست‌رفته دانشجومعلمان/بخشنامه‌ی جدید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مغایر با رای دیوان عدالت اداری است

  • کد خبر : 7562
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
احقاق حقوق از دست‌رفته دانشجومعلمان/بخشنامه‌ی جدید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مغایر با رای دیوان عدالت اداری است
حجت‌الله بنیادی، کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش: بخشنامه‌ی جدید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مغایر با رای دیوان عدالت اداری است و به نظر می‌رسد هدف اصلی دانشگاه از گروه‌بندی دانشجویان به سه گروه شبانه‌روزی، نیمه شبانه‌روزی و مامور به تدریس، یافتن راهی برای کسر از حقوق همه دانشجویان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم، حنانه توکلی‌زاده؛ مصوبه‌ی جدید دانشگاه فرهنگیان در تاریخ ١۴٠٣/٠٣/٢۶ که در سی‌ونهمین جلسه‌ی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان به تایید رسید، سازماندهی کسورات دانشجومعلمان را دربرداشت.با گذشت ٨ ماه از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو کسورات دانشجومعلمان با روند فعلی(۴۵، ٢۵، ١۵ و ١٠ درصد)، لذا سازوکار این مصوبه جریان دیگری را در پیش گرفته که در راستای رای دیوان عدالت اداری نیست . در این بخشنامه دانشجویان به سه گروه شبانه‌روزی(۴۵ درصد)، نیمه‌ شبانه‌روزی(٢۵ درصد) و دانشجویان مامور به تدریس(١۵ درصد) با همان درصدهای سابق تقسیم‌بندی شده‌اند و ملزم به پرداخت آن هستند.

حجت‌الله بنیادی، کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار رستا درخصوص بخشنامه‌ی جدید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان گفت: بخشنامه در مغایرت آشکار با رأی دیوان عدالت اداری است. به نظر می‌رسد دانشگاه برای پنهان کردن کسر ناعادلانه حقوق و مزایا، سعی کرده کار را این‌گونه جلوه دهد که دانشجویان سه گروه هستند و کسورات هر گروه بر مبنای میزان استفاده آن‌ها انجام می‌شود. در صورتی که نه تنها گروه‌بندی انجام شده درست نیست، بلکه دانشجومعلمان دو گروه شبانه‌روزی و روزانه ( یا به قول دانشگاه نیمه ‌شبانه‌روزی یا ترددی) از نظر میزان استفاده از غذا با هم تفاوت فراوان دارند.

بخشنامه‌ی جدید هیئت امنای فرهنگیان به نام دانشجو به کام دانشگاه
حجت‌الله بنیادی گفت: دانشگاه در اطلاعیه‌ای که در خصوص کسر از حقوق صادر کرده است، با استناد به اصلاح ماده (۱) اساسنامه، اعلام نموده دانشگاه فرهنگیان، شبانه‌روزی است. اما در مصوبه اول جلسه سی‌و‌نهم هیأت امناء، شبانه‌روزی بودن دانشگاه نقض شده و دانشجویان به سه گروه شبانه‌روزی، نیمه‌ شبانه‌روزی و مأمور به تدریس دسته‌بندی شده‌اند. عبارت « نیمه شبانه‌روزی» و « دانشجومعلم مأمور به تدریس» یک عبارت نامفهوم و عجیب است که به نظر می‌رسد هدف اصلی دانشگاه از ایجاد آن‌ها، یافتن راهی برای کسر از حقوق همه دانشجویان است. بر این اساس ضرروت دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کند که آیا با توجه به اصلاح ماده (۱) اساسنامه مبنی بر شبانه‌روزی بودن،‌ دانشگاه اجازه دارد دانشجوی غیر شبانه‌روزی(نیمه شبانه‌روزی و مأمور به تدریس) داشته باشد.

دانشجومعلم مامور به تدریس یا مامور به پرداخت؟

کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش متذکر شد: «دانشجومعلم مأمور به تدریس» عبارت جدید است که برای اولین‌بار در تاریخ تربیت معلم کشور وارد ادبیات آموزش و پرورش شده است. این که آموزش و پرورش دانشجومعلم سال چهارم دانشگاه را ملزم یا مأمور می‌کند که به جای تحصیل در دانشگاه در مدرسه تدریس کند، کاری از سرناچاری و ناتوانی در تأمین معلم است که در عین حال مغایر با اساسنامه و مأموریت دانشگاه است. از طرف دیگر دانشجوی مأمور به تدریس که هر پنج روز هفته را در مدرسه حضور دارد و فقط برای چند روز امتحانات به پردیس محل تحصیل مراجعه می‌کند، چرا باید ۱۵ درصد از حقوقش بابت خدمات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و فوق برنامه کسر گردد؟

ابلاغ اساسنامه‌ای که شش سال طول کشید

بنیادی گفت: دانشگاه فرهنگیان در بخشی از اطلاعیه خود بیان داشته؛ «تحصیل در این دانشگاه به استناد ماده ۱ اصلاحی اساسنامه مصوبه جلسه ۷۲۲ مورخ ۱۳۹۴/۰۹/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرایط و ضوابط پذیرش و تربیت دانشجومعلم متعهد خدمت در دانشگاه فرهنگیان، شبانه‌روزی و حضوری است.» در مورد مصوبه مذکور اولین نکته این است که مصوبه اصلاح ماده (۱) اساسنامه دانشگاه اضافه شدن شبانه‌روزی بودن دانشگاه، در دولت دهم، در سال ۱۳۹۴مصوب شده، ولی شش سال بعد و در دولت سیزدهم به ناگاه و بدون بررسی و بازتصویب در صحن شورا، در سال ۱۴۰۰ ابلاغ می‏شود. اگر فرض‌کنیم که این مصوبه درست است و جامعیت لازم را دارد، آنگاه باید پرسید که چرا مطابق عرف دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضاء رئیس جمهور وقت(آقای حسن روحانی) نرسید و توسط دبیر شورا(آقای مخبر دزفولی) کارهای ابلاغ آن انجام نشد؟ و حتی چرا در دولت دوم آقای روحانی پیگیر طرح مجدد یا ابلاغ این مصوبه نشد؟ در هر حال ابلاغ مصوبه مذکور(بدون بازتصویب) در یک دولت دیگر و با ترکیب متفاوتی از اعضای شورا و با شش سال تأخیر از نظر حقوقی جای بررسی و تأمل دارد.

وی افزود:توجه به این نکته نیز مهم است که تا کنون پژوهش علمی دقیق، برتر بودن تحصیل شبانه روزی در دانشگاه های تربیت معلم را اثبات نکرده و حتی با شرایط و امکانات دانشگاه فرهنگیان ممکن است، الزام به شبانه‌روزی بودن، نسبت به حالت روزانه نتایج و اثر عکس نیز داشته باشد. لذا به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌شود، پژوهش‌های مربوط به برتربودن و اثربخشی بیشتر اداره دانشگاه‌های تربیت معلم به صورت شبانه‌روزی را منتشر نمایند.

چشم امید دانشجومعلمان به اجرای رای دیوان عدالت اداری
بنیادی در خصوص رای دیوان عدالت اداری اظهار داشت: ورود محکم دیوان عدالت اداری به مسائل دانشجو معلمان که به دلیل نگرانی‌هایی که احتمال می‌دهند به دلیل طرح شکایت در دیوان عدالت در فرایند استخدام آن‌ها ایجاد شود، ستودنی و قابل تقدیر است. اما با توجه به این که دانشگاه فرهنگیان با یک تغییر شکلی ساده در متن مصوبه سال ۱۳۹۱، مجدداً آن‌را به تصویب رسانده و در قالب بخشنامه نیز ابلاغ کرده است، پیشنهاد می‌شود دیوان عدالت اداری فقط به ابطال مصوبه دانشگاه فرهنگیان بسنده نکرده و اقدام وزارت آموزرش و پرورش در کسر از حقوق دانشجومعلمان را که بدون مجوز قانونی و بدون کسب اجازه از دانشجویان انجام می‌شود را خلاف مقررات اعلام کرده و دستور توقف آن‌را صادر نماید.

داعیه‌ی عدالت‌خواهی با رفتار عادلانه محقق می‌شود
این کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش تصریح کرد:یکی از نکات بسیار مهم در تربیت، تربیت از طریق رفتار و الگوهای رفتاری است. بر این اساس ضرورت دارد دانشگاه برای نهادینه‌سازی عدالت‌محوری و روحیه حق‌طلبی و دفاع از حق و حقوق در دانشجومعلمان، رفتار مدیران و مسئولان آموزش و پرورش مبتنی بر عدالت باشد. بدیهی است که نمی‌توان رفتار مغایر با عدالت داشت و از طرفی داعیه عدالت‌خواهی و تربیت نسلی عدالت‌خواه سر کرد. مسئولان مربوط یا باید دانشجویان را اقناع کنند که کسر درصد ثابتی از حقوق آنها مطابق عدالت است،‌ یا این که کسر از حقوق به این شکل را متوقف کنند.

وی در نهایت گفت: دانشگاه باید پاسخ دهد که آیا عدالت حکم می‌کند که کسی که در ماه فقط یک وعده ناهار می‌خورد، پول تمام وعده‌های ناهار ماه را پرداخت کند؟ پاسخ دهد، دانشجومعلمی که در تابستان در دانشگاه حضور ندارد، چرا باید هزینه غذا پرداخت کند و چنین کاری با عدالت چه تناسبی دارد؟ لذا اگر دانشگاه فرهنگیان این تصور را دارد که کسر درصد ثابتی از حقوق دانشجویان منطبق با قانون و عدالت است، این آمادگی وجود دارد که در یک برنامه زنده و در حضور دانشجومعلمان با مسئولان مربوط مناظره نمود.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=7562
  • نویسنده : حنانه توکلی‌زاده
  • منبع : رستا
  • 663 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.