به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، یادداشت حسین حاجی جودکی، دبیر سرویس مدارس؛ احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به تازگی در یک گفتوگوی تصویری، با مطرح نمودن اظهاراتی بحثبرانگیز و جنجالی پیرامون آمار روابط غیراخلاقی و اعتیاد دانشآموزان و همچنین نرخ بازماندگان از تحصیل، اذهان عمومی را با نگرانیهایی جدی مواجه کرده است.
عظیمیراد در بخشی از گفتوگوی خود بدون اشاره به هیچ آمار رسمی و مشخصی، اذعان کرده است که “حدود بیستدرصد” از دانشآموزان ایرانی درگیر اعتیاد هستند. بلافاصله وی آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش دربارهی نرخ بازماندگان از تحصیل را – که هفتصد و پنجاه هزار نفر عنوان شده است – غیرواقعی خواند و بر اساس اطلاعات خود، نرخ بازماندگان را قریب به دو میلیون دانشآموز عنوان کرد.
کار به همینجا ختم نشد و در اظهاری بحثبرانگیزتر، نرخ روابط غیراخلاقی در دانشآموزان را “چهلوپنج درصد” بیان کرد. البته که در صحت و سقم این آمار قطعیت نشان نداد و اظهار امیدواری کرد که این نرخ واقعی نباشد.
نکتهی بسیار مهم و قابل توجه آن است که هرسه آمار عنوان شده، بدون کوچکترین اشارهای به آمار، پژوهش و منبعی رسمی و مستند بیان شده است. جالب اینجاست که به عقیدهی عظیمیراد، با تحقیق و تفحص دقیق و کاملتر، این نرخها میتواند بیش از این ادعای مطرحشده هم باشد.
این اظهارات نمایندهی مجلس، به سرعت در فضای عمومی خبری و رسانهای داخل و خارج کشور پیچید. فراگیر شدن این گفتوگو، علاوه بر بهوجود آوردن دلنگرانیهای عمیق برای خانوادههای دانشآموزان و دغدغهمندان تعلیم و تربیت، باعث خدشه وارد شدن به نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور شده است.
بر طبق این گفتهها، از بین هر پنج دانشآموز ایرانی، یک دانشآموز به اعتیاد دچار است و از هر دو دانشآموز، یک دانشآموز درگیر روابط پرخطر غیراخلاقی است. در حالی که جامعهی آماری را جمعیت شش تا هجدهساله تشکیل میدهند. همین نکتهی بدیهی باعث میشود که این اظهارات را به شدت مورد شبهه قرار دهد.
با به وجود آمدن این نگرانیها که بر اساس گفتههای یک مقام رسمی، فراهم شده است، حال پرسش اساسی این است که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، بر پایهی چه آماری دست به بیان چنین اظهاراتی زده است؟ کسی که باید در برابر بیانات نسنجیده و غیرکارشناسی، مواضع دقیق و کارشناسی نشان بدهد، خود با این سخنان باعث تشویش اذهان عمومی شده است.
این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با معلمان، در بخشی از سخنان خود که پيرامون معاونت پرورشی داشتند، فرمودند:”.. حالا البتّه آمارهایی میدهند که اینقدر [آسیبها] زیاد شده؛ بنده به این آمارها خیلی اعتماد نمیکنم، اینها خیلی مورد اعتماد نیست امّا آسیبها وجود دارد..”
همچنین در یکی از سخنرانیهای اخیر ایشان بر ضرورت نقد مشروط بر احاطه به اطلاعات دقیق تاکید داشتند.
اگرچه نمیتوان معضلات اجتماعی موجود در بین دانشآموزان را منکر شد و برای حل مسائل و مشکلات باید چارهجوییهای اساسی داشت، اما نباید با ارائهی آمارهای بیپشتوانه و کارشناسینشده، با روح و روان خانوادهها بازی کرد و به اعتبار نظام آموزشی کشور خدشه وارد کرد. این همان پروژهای است که سالها دشمن در نظر دارد که مردم را نسبت به نظام آموزشی بیاعتماد کند و به دامان آلودهی خود بیندازد.
عظیمیراد باید پاسخگوی این اظهارات خود باشد و در صورت وجود آماری رسمی و متقن، آن را منتشر کند. در غیر این صورت، انتظار آن است که به اتهام تشویش اذهان عمومی و بیآبرو ساختن نظام آموزشی کشور، در مراجع قضایی مرتبط، پاسخگوی اتهامات مطرحشده باشد.
اگر بنا باشد که هرکس با هر عنوان و منصبی، با اهدافی نامشخص، اظهاراتی را در جهت خدشهدار کردن جایگاه بلند آموزشوپرورش بیان کند، با اعتبار و آیندهی این سرزمین بازی میکند و این آسیبرساندنها، نباید بدون هزینه بماند.
امیدواریم که از سوی متولیان امر در وزارت آموزشوپرورش، در واکنش به این سخنان، پاسخهای مناسب و کارشناسی داده شود. همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات و شخص سخنگوی کمیسیون، پیگیر مسائل حیاتی آموزشوپرورش باشند و با مطرح کردن موارد نسنجیده و مشکوک، از دیده شدن و حاشیهگرایی پرهیز کنند.