به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، احسان عظیمی راد در تشریح دستور کار کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: در ابتدا نشست کمیسیون میزبان حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بود که گزارشی از عملکرد ارائه و برنامههای آتی معاونت را تشریح کرد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست امروز میزان عملیاتی شدن قانون جهش تولید دانش بنیان بررسی شد، افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این نشست توضیحاتی در خصوص دغدغههای اجرای قانون مذکور ارائه داد، با توجه به اینکه در فصل بودجه بندی قرار داریم مقرر شد، مجلس به ویژه کمیسیون آموزش کمک کند در بحث احکام، تبصرهها، جداول مالی لایحه بودجه در موضوع دانش بنیانها حمایت شوند تا به نوعی قانون جهش تولید تحت الشعاع قرار نگیرد و شاهد اجرای شدن قانون به نحو احسن در سال ۱۴۰۴ باشیم.
دانشگاه فرهنگیان یکی از موضوعات بسیار مهم نظام آموزشی کشور است
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه در ادامه نشست امروز رئیس دانشگاه فرهنگیان و معاونین این دانشگاه حضور داشتند، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان یکی از موضوعات بسیار مهم نظام آموزشی کشور در تربیت دانشجو معلم است؛ این دانشگاه با موضوعات و مسائلی همچون ساختارها، جذب هیات علمی، زیرساختهای آموزشی و خدمات دهی در مباحثی همچون خوابگاهها و ساختمانهای فرسوده آموزشی دارای خلاأهای جدی است که بررسیهایی در این زمینه صورت گرفت، از طرفی در برخی از آیین نامهها و مواد قانونی دانشگاه فرهنگیان باید اصلاحاتی صورت گیرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر و تحول هیات امنای دانشگاه فرهنگیان به لحاظ قانونی، اظهار داشت: این تغییر و تحولات بی تردید باید با اصلاحاتی همراه باشد، همچنین در این جلسه موضوع افزایش سن داوطلبان دانشگاه فرهنگیان مطرح شد، طی برنامه ریزی صورت گرفته این موضوع درکمیته مربوطه در حال بررسی است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تاکید کرد: موضوع کسورات دانشجو معلمان و هزینههای این دانشگاه باید به نوعی تامین شود، کمیسیون آموزش برای حل این مسئله پیشنهاد داد قانون متعهدین به آموزش و پرورش که سال ۶۹ در مجلس تصویب و طی قانون یاد شده مجوز اخذ شهریهای داده شده است اما مقدار آن را هیات امنای دانشگاه مشخص میکنند، مقرر شد طی جلسهای در دانشگاه فرهنگیان با حضور معاونان مربوطه اصلاح این موضوع را آغاز کنیم که نه تنها قانون اصلاح شود بلکه به صورت شفاف کاملا مشخص و واضح باشد تا هیات امنا نتوانند تغییری در آن ایجاد کنند و به نفع دانشجو معلمان باشد و دانشگاه نیز بتواند سیستم خود را مدیریت کند.
رد صلاحیت دانشجو معلمان بررسی شد
عظیمی راد در ادامه با اشاره به مسئله گزینش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان؛ تاکید کرد: در نشست امروز مسئله رد صلاحیت دانشجو معلمان به ویژه آن گروهی که در سال آخر پس از اتمام چهار سال تحصیل با این مشکل مواجه میشوند، مطرح شد و رئیس دانشگاه فرهنگیان بسیاری از این عدم تشخیص صلاحیتها را جامع و کامل ندانستند، قرار شد بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش بازنگریهای جدی صورت گیرد، همچنین امیدوار بودند که بسیاری از این دانشجویان پس از بازنگری جدید بازگردند و ادامه خدمت خود را در اداره آموزش و پرورش داشته باشند .
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر جذب ۳ الی ۴ هزار استعداد برتر برای دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: موضوعاتی همچون ورودیهای برخی از دانشگاه به عنوان بورسیه، راتبه و جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان، بررسی کمبودها و خلاءهای جدی در این دانشگاه و … مطرح و همچنین مقرر شد که اعضای کمیسیون طی جلسهای در دانشگاه فرهنگیان ضمن بازدید مسائل را یک به یک مطرح کنند و کمیسیون آموزش نیز قول حمایتهای لازم را داد تا بخش بسیار زیادی از مشکلات برطرف شود.
کلیات طرح تقویت نظام آموزش و پرورش در کمیسیون آمورش تصویب شد
عظیمی راد در ادامه از بررسی طرح تقویت نظام آموزش و پرورش خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته کمیسیون پذیرای معاونین وزارتخانه آموزش و پرورش بود، و طرح تقویت نظام آموزش و پرورش در ابعاد مختلف نیروی انسانی، موضوعات و چالشهای متفاوت وزارتخانه آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت؛ اعضای کمیسیون با کلیات طرح مذکور موافقت کردند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح تقویت نظام آموزش و پرورش به کمیته, وزارتخانه ارسال شده است، یادآور شد: مقرر شده پیشنهادات کمیسیون آموزش مجلس به همراه نظرات وزارتخانه آموزش و پرورش بر روی مواد و تبصره های طرح یاد شده ارائه شود و در نهایت تصمیم بر این شد، کمیته با اخذ نظرات شورای عالی آموزش و پرورش اصلاحات مد نظر مورد توجه قرار داده و در نهایت با جمع بندی کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود.
انتهای پیام