به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، بر اساس مصوب نهصد و هفتاد و هفتمین (۹۷۷)جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، خدمات آموزشی- تربیتی مدارس، در چارچوب سیاست های مصوب ستاد ملی مقابله با بیماریهای فراگیر و تصمیم مراجع ذیربط در اعلام وضعیت و شرایط استانها و مناطق کشور، در طول سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰، با رعایت موارد زیر ارائه میشود:
به منظور ارتقای کیفیت یادگیری مؤثر دانشآموزان، آموزش ترکیبی (استفاده از امکانات آموزش الکترونیکی در فرآیند یادگیری) در تمام شرایط آموزشی کشور مورد تأکید است.
در استانها، مناطق یا نواحی که بر اساس نظر مراجع ذیربط، امکان آموزش حضوری وجود دارد، فعالیتهای آموزشی-تربیتی مدارس به شیوه حضوری خواهد بود. در استانها، مناطق یا نواحی که امکان آموزش حضوری در تمام یا بعضی از روزهای هفته وجود ندارد، فعالیتهای آموزشی-تربیتی مدارس به تناسب میزان عدم حضور دانشآموزان، به صورت غیرحضوری (آموزش در فضای مجازی) ارائه میشود.
تبصره ۱- توجه به ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت و صیانت از تمامیت برنامه درسی به ویژه در آموزشهای غیرحضوری، الزامی است و هیچ یک از دروس نباید از برنامه درسی مدرسه حذف شود یا در حاشیه قرار گیرد. تدریس تمام محتوای کتابهای درسی بر اساس تقویم آموزشی، تا پایان سال تحصیلی، الزامی است.
تبصره۲ – با توجه به متغیر بودن شرایط مناطق، برنامه ریزی ها باید از چابکی و انعطاف لازم برای انطباق با شرایط جدید، برخوردار بوده تا امکان ارائه آموزشها حسب شرایط مناطق در هر زمان، بدون توقف وجود داشته باشد.
مدارس دوره دوم متوسطه در روزهای پنجشنبه برای ارائه خدمات آموزشی-تربیتی، فعال خواهند بود. مدارس سایر دورههای تحصیلی نیز به تشخیص مدیر مدرسه و با توجه به شرایط کاری، میتوانند در روزهای پنجشنبه باز و فعال باشند.
برای جلوگیری از شکاف آموزشی، برای آن دسته از دانشآموزانی که از شرایط و امکانات لازم آموزش در فضای مجازی محروم هستند، ضمن استفاده از فیلمهای آموزشی و تهیه و توزیع بستههای آموزشی و کمک آموزشی، درسنامههای خودآموز، تمرینات و تکالیف یادگیری، کلاسهای حضوری با جمعیت کم و جلسات رفع اشکال تشکیل میشود.
معلمان و مربیان، مسئول ارائه خدمات آموزشی-تربیتی به دانشآموزان در فضای مجازی هستند. انجام وظیفه و ایفای نقش توسط معلمان و مربیان در آموزشهای غیرحضوری جزو فعالیتهای رسمی (اعم از موظف و غیرموظف) آنان محسوب میشود. مجموع ساعات تدریس حضوری و غیرحضوری معلمان و فعالیت مربیان نباید کمتر از ساعات مندرج در ابلاغ آنها باشد.
وزارت آموزش و پرورش موظف است در چارچوب اهداف مصوب دورههای تحصیلی و برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری، محتوای الکترونیکی دروس را با استفاده از ظرفیتهای درون و برون سازمانی، متناسب با ویژگیها، اقتضائات و شرایط مناطق، برای ارائه در شرایط گوناگون، تولید یا تأمین نماید.
تبصره- معلمان میتوانند در چارچوب برنامه درسی مصوب و با رعایت سرفصل دروس، محتوای الکترونیکی تهیه و مورد استفاده قرار دهند. مدیران مدارس، شرایط لازم را برای تولید محتوای الکترونیکی و تشویق و ترغیب معلمان فراهم آورده و در ارزشیابی سالانه آنان، لحاظ نمایند.
برای تقویت برنامههای پرورشی و حفظ سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، برنامهریزی و ارائه فعالیتهای مهارت محور، گرامیداشت ایامالله، مناسبتهای مذهبی، مسابقات فرهنگی و هنری و فعالیتهای تربیت بدنی و آمادگی جسمانی، بازیها و مهارتهای ورزشی برای استفاده دانشآموزان در آموزشهای غیرحضوری، الزامی است.
در تمام دورههای تحصیلی، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی فراهم باشد، ارزشیابی دانشآموزان مطابق آییننامههای مربوط و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، انجام خواهد شد.
در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانشآموزان مدارس روزانه در تمام پایههای تحصیلی به استثنای پایههای نهم و دوازدهم، به صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
تبصره- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی داوطلبان آزاد، دانشآموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته و جهش تحصیلی در تمام شرایط با رعایت شیوهنامههای بهداشتی به صورت حضوری برگزار میشود.
تبصره- نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دانشآموزان با نیازهای ویژه در دروس غیرنهایی از سوی سازمان آموزش و پرروش استثنایی ابلاغ خواهد شد.
آموزش و ارزشیابی دروس شایستگیهای فنی شاخه فنیوحرفهای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی انجام می شود.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دانشآموزان و داوطلبان آزاد مدارس ایرانی خارج از کشور، متناسب با شرایط و اقتضائات کشور مربوط، برگزار میشود.
اعتراض دانش آموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی غیرحضوری، در شورای مدرسه بررسی و تصمیم گیری میشود.
دورههای آموزشی لازم برای توانمندسازی و ارتقای سواد رسانهای مدیران، معاونان، معلمان، دانشآموزان و اولیا آنان برای استفاده از فناوری های نوین و آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای آن، پیشبینی و اجرا میشود.
نظارت برحسن اجرای این مصوبه و فرآیندهای آموزشی-تربیتی مدارس و معلمان، به عهده ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرروش شهرستانها، مناطق و نواحی خواهد بود.
شیوه نامه اجرایی این مصوبه، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ میشود.
انتهای پیام/