• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 27 - صفر - 1447
  • برابر با : Thursday - 21 August - 2025
0
خان‌محمدی:

مقاوم‌سازی، استانداردسازی و توسعه فضاهای آموزشی مأموریت اصلی ماست/ وقف؛ پشتوانه‌ای مطمئن برای توسعه مدارس و حفظ کاربری آموزشی

  • کد خبر : 9337
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۸
مقاوم‌سازی، استانداردسازی و توسعه فضاهای آموزشی مأموریت اصلی ماست/ وقف؛ پشتوانه‌ای مطمئن برای توسعه مدارس و حفظ کاربری آموزشی
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در پاسخ به پرسش خبرنگار رستا درباره استفاده از ظرفیت واقفین مدرسه گفت: بسیاری از زمین‌هایی که امروز مدارس در آن ساخته شده‌اند، موقوفه‌اند و وقف به دلیل پشتوانه حقوقی محکم، تضمین می‌کند که کاربری آموزشی این زمین‌ها برای همیشه حفظ شود. او افزود این ظرفیت، در کنار کمک خیرین، می‌تواند نقشی اساسی در توسعه فضاهای آموزشی ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی رستا، حمیدرضا خان‌محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در حاشیه دومین روز اجلاس رؤسای آموزش و پرورش، در جمع خبرنگاران، به تشریح مأموریت‌ها، برنامه‌ها و ظرفیت‌های قانونی و مردمی برای توسعه مدارس پرداخت و بر نقش خیرین و واقفین در پیشبرد اهداف آموزشی تأکید کرد.

او با اشاره به سابقه تأسیس سازمان نوسازی مدارس گفت: این سازمان با هدف ساخت، تجهیز و تحویل مدارس به بهره‌بردار شکل گرفت و مأموریت اصلی آن شامل مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی، مرمت و تعمیرات اساسی مدارس است.

وی ادامه داد: در گذر زمان، مأموریت‌های جدیدی همچون استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی پس از حوادث ناگوار در مدارس و همچنین جلب مشارکت خیرین و مردم به وظایف سازمان اضافه شد.

خان‌محمدی با یادآوری اقدامات پس از زلزله بم اظهار کرد: در آن مقطع، آیین‌نامه‌های ساختمانی به سرعت به‌روزرسانی شد و بخشی از منابع بازسازی از محل صندوق ذخیره ارزی نفت تأمین شد که باعث شد سال‌های طلایی در نوسازی مدارس رقم بخورد.

او با این حال تأکید کرد: بخشی از مدارس به دلیل تراکم دانش‌آموزی در شهرهای بزرگ همچنان بازسازی نشده و نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اهداف برنامه هفتم پیشرفت تصریح کرد: طبق تکالیف برنامه، باید سرانه فضای آموزشی به ۶.۱ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز برسد، ۸۰ درصد مدارس نیازمند بازسازی تا پایان برنامه تخریب و نوسازی شوند، و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به‌طور کامل انجام شود. همچنین تراکم کلاس‌ها نباید بیش از ۳۵ دانش‌آموز باشد و ۵۰ درصد مدارس باید به تجهیزات هوشمند مجهز شوند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به ظرفیت‌های قانونی جدید در برنامه هفتم گفت: احکام متعددی برای تأمین منابع در نظر گرفته شده است؛ از جمله مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان مانند دخانیات و نوشابه‌های صنعتی، و اختصاص درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به امر مدرسه‌سازی.

او تصویب آیین‌نامه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها را یک اتفاق مثبت دانست و افزود: براساس این آیین‌نامه، ۲۵ درصد اعتبارات مسئولیت اجتماعی باید به مدرسه‌سازی اختصاص یابد.

خان‌محمدی در ادامه، نقش خیرین مدرسه‌ساز را بسیار مؤثر ارزیابی کرد و گفت: تعهدات خیرین در دو سال گذشته از ۱۱ هزار میلیارد تومان به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و حضور خیرین در کنار دولت و مجلس در پیشبرد پروژه‌های مدرسه‌سازی نقش‌آفرین بوده است.

وی همچنین به ظرفیت مولدسازی املاک آموزش و پرورش اشاره کرد و توضیح داد: با ارزش‌افزایی املاک مازاد، امکان تأمین منابع جدید برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و ساخت مدارس فراهم می‌شود.

در پاسخ به پرسش خبرنگار رستا درباره بهره‌گیری از ظرفیت واقفین، رئیس سازمان نوسازی مدارس تأکید کرد: بسیاری از زمین‌هایی که امروز مدارس در آن ساخته شده‌اند، موقوفه‌اند و وقف به دلیل پشتوانه حقوقی محکم، تضمین می‌کند که کاربری آموزشی این زمین‌ها برای همیشه حفظ شود. این یک ظرفیت بزرگ در کنار خیرین است که می‌تواند به توسعه فضاهای آموزشی کمک کند.

خان‌محمدی در پایان، درباره ساماندهی مدارس کانکسی گفت: حدود هزار مدرسه کانکسی شناسایی شده و ساماندهی آنها در دو سال گذشته آغاز شده است. امیدواریم مهر امسال شاهد ساماندهی بخش عمده‌ای از این مدارس باشیم تا این مسئله از دستور کار سازمان خارج شود.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.