• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

طرح ساماندهی استخدام، تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش راهی صحن علنی مجلس شد + جزئیات طرح

  • کد خبر : 3689
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
طرح ساماندهی استخدام، تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش راهی صحن علنی مجلس شد + جزئیات طرح
طرح ساماندهی استخدام نیروی انسانی آموزش و پرورش راهی صحن مجلس شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، رئیس کمیته آموزش و پرورش از پایان بررسی طرح ساماندهی، تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش خبر داد و گفت: این طرح در قالب ۸ ماده برای طرح در صحن علنی تقدیم هیأت رئیسه شد.

مهدی اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس عنوان کرد: در نشست امروز طرح ساماندهی، تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ۸ ماده از این طرح در نشست امروز به تصویب رسید.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف است در آزمون‌های استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، برای افرادی که در امور آموزش و پرورش با واحدهای دولتی و غیردولتی وزارت آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند، به ازای یک سال سابقه تمام وقت، ضریب ۱.۱ برای نمره مکتسبه آنها در آزمون محاسبه کنند و به ازای هر سال سابقه بیشتر حداکثر تا ۵ سال سابقه، این ضریب به میزان یک دهم افزایش یابد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: بر اساس این طرح افرادی که متقاضی استخدام در آموزش و پرورش هستند می‌توانند بر اساس رشته‌ خود در آزمون ماده ۲۸ شرکت کنند و پس از طی مراحل قبولی بتوانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند.

تصریح کرد: بر این اساس کار بررسی این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات به پایان رسید و این طرح برای بررسی در صحن مجلس تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی را برطرف خواهد کرد، ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان آموزش و پرورش این وزارتخانه با کمبود ۱۵۰ هزار معلم مواجه است و در این طرح با توجه به اینکه طی ۳ سال آینده نیاز رو به افزایش است، جبران نیروی انسانی پیش‌بینی خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: تاکنون طرح‌های مصوب در زمینه استخدامی معلمان معطوف به گذشته بوده ولی این طرح معطوف به آینده است و نیازهای آموزش و پرورش در آینده را برطرف خواهد کرد ضمن اینکه طرح مذکور به هیچ عنوان برای دولت بار مالی ندارد چرا که وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر به تمامی نیروهای غیررسمی خود حقوق پرداخت می‌کند و این طرح فقط قصد ساماندهی نیروهای غیررسمی را دارد.

 

طرح ساماندهی تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش

شناسنامه قانون- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در اجرای ماده (۱۰۰) آئین نامه داخلی مجلس با اولویت در دستور هفتگی مجلس است.

این طرح با طرح الحاق تبصره (۱۱) به ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی ثبت (۱۸۹) و طرح ساماندهی و تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش ثبت (۵۰۵) و طرح اصلاح قانون الحاق یک تبصره به ماده الحاقی قانون تعیین ‌تکلیف استخدامی معلمین حق‌ التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش ثبت (۵۲۰) و طرح الحاق یک تبصره به ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش ثبت (۶۳۷) با هم ادغام شده است.

ماده ۱- وزارت آموزش و پرورش مکلف است از تاریخ ابلاغ این قانون نیروی انسانی آموزشی و پرورشی مورد نیاز خود را با رعایت قوانین و مقررات مربوطه با احراز صلاحیت های اخلاقی، علمی و حرفه ای از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صرفاً از یکی از دو روش زیر استخدام نماید:

الف- پذیرش دانشجو معلم (متعهدین خدمت وزارت آموزش و پرورش) از طریق آزمون سراسری به عنوان شیوه اصلی پذیرش معلمان.

ب- تامین مابقی نیاز نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی موضوع ماده (۲۸) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب ۱۳۹۰/۱۰/۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده (۲) اساسنامه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مصوب ۱۳۷۹/۲/۱۷ شورای گسترش آموزش عالی، از میان دانش آموختگان دانشگاهها و مراکز و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و نیز دانش آموختگان حوزوی مورد تایید شورای عالی حوزه های علمیه

ماده ۲- وزارت آموزش و پرورش مکلف است در آزمون های استخدامی موضوع ماده (۲۸) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، برای افرادی که در امور آموزشی و پرورشی با واحدهای دولتی و غیردولتی وزارت آموزش و پرورش همکاری نموده اند، به ازای یکسال سابقه تمام وقت، ضریب یک و یک دهم (۱/۱) برای نمره مکتسبه آنها در آزمون، محاسبه نماید و به ازای هر سال سابقه بیشتر حداکثر تا پنج سال سابقه، این ضریب به میزان یک دهم (۰/۱) افزایش می یابد.

‌تبصره ۱- سوابق خدمت قابل قبول موضوع این ماده با رعایت میزان ساعات تدریس موظف در طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور موضوع ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با تایید وزارت آموزش و پرورش اعمال می‌گردد. در اجرای این حکم ساعات تدریس پاره وقت مشمولان موضوع این ماده تجمیع می شود.

‌تبصره ۲- به حداکثر سن مجاز مشمولان این ماده جهت شرکت در آزمون، به ازای داشتن هر سال سابقه همکاری، یکسال اضافه می شود بگونه ای که به هیچ وجه سن این افراد از ۴۵ سال تمام بیشتر نباشد.

‌تبصره ۳- مشمولان این ماده براساس رشته تحصیلی و یا تجربه مرتبط که در آیین نامه اجرایی این قانون شرایط و مدت آن مشخص می گردد، در آزمون شرکت می نمایند.

‌ماده ۳- وزارت آموزش و پرورش مکلف است در شش ماهه نخست سال اول اجرای هر برنامه پنجساله توسعه کشور، نیروی انسانی مورد نیاز خود را برای دوره پنجساله به تفکیک آموزشی، پرورشی، اداری، جنسیت، رشته و دوره تحصیلی و با تاکید بر شاخص های ترکیبی به ویژه تعداد کلاسهای درس دایر، تعداد دانش آموزان و معلمان تعیین نموده و به تصویب هیات وزیران برساند. سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند طبق نیاز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مصوب هیات وزیران، ردیف های استخدامی و اعتبارات مورد نیاز را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

‌تبصره- دولت مکلف است ظرف دو سال پس از ابلاغ این قانون، نیروی انسانی آموزشی و پرورشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را تامین و استخدام نماید.

‌ماده ۴- هرگونه گزینش و استخدام نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش صرفا برای بوم (منطقه آموزشی) است. انتقال مستخدمین با لحاظ تراز نیروی انسانی با تصویب شورای آموزش و پرورش استان مبدا و مقصد انجام می پذیرد.

‌ماده ۵- وزارت آموزش و پرورش (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) مکلف است در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همواره نسبت به بازنگری رشته ها، سرفصل ها و محتوای دروس تربیت معلم متناسب با آخرین تغییرات برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش اقدام کند به نحوی که همه دروس آموزش و پرورش عمومی (دوره تحصیلی آموزش ابتدایی و متوسطه اول) دارای دوره های تربیت معلم متناظر خود در دانشگاههای مذکور باشند.

‌ماده ۶- هرگونه اهمال، نقصان و جلوگیری از اجرای این قانون و هرگونه استخدام و به کارگیری نیروی انسانی آموزشی و پرورشی در وزارت آموزش و پرورش به هر نحوی از انحا خارج از موضوع این قانون ممنوع است. تخلف از حکم این ماده، موجب مجازات بالاترین مقام مسئول مطابق ماده (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ می شود.

‌تبصره- وزارت آموزش و پرورش مجاز است در موارد ضروری کمبود نیروی انسانی آموزشی و پرورشی خود را با تایید شورای عالی آموزش و پرورش، از طریق استفاده از اضافه تدریس معلمان شاغل و یا حق التدریس معلمان بازنشسته جبران نماید.

‌ماده ۷- آیین نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن، با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.‌

ماده ۸- قوانین و احکام زیر از تاریخ ۱۴۰۱/۶/۳۱ نسخ می شود:

الف- ماده (۴۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳/۱۲/۴

ب- قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۸/۷/۱۵با اصلاحات و الحاقات بعدی و قوانین تفسیری آن

ج- قانون بکارگیری معلمین حق التدریس براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳/۷/۷ و قانون تفسیری آن

 

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.