به گزارش خبرنگار پایگاه خبریتحلیلی رستا، عطیه محمدی فرد؛ محسن زارعی در نشست خبری خود گفت: آزمونهای جبرانی تابستان پایه دوازدهم از ۲۷ مرداد آغاز شده و تا ۹ شهریور ادامه خواهد داشت.
به گفته او، فرآیند آزمون از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز و رأس ساعت ۷ برگزار میشود. دانشآموزان میتوانند کارت ورود به جلسه را از مدرسه یا بهصورت الکترونیکی دریافت کنند.
او افزود پس از پایان آزمونها، تصحیح اوراق بلافاصله آغاز میشود. این نتایج برای داوطلبانی که صرفاً بر اساس معدل پذیرش میشوند اهمیت دارد، زیرا میتوانند از بهبود نمرات آزمونهای جبرانی بهرهمند شوند.
تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: سوابق تحصیلی تمامی داوطلبان محاسبه و برای سازمان سنجش ارسال شده است. سهم این سوابق در سال جاری ۶۰ درصد در تمام گروههای آزمایشی اصلی است.
به گفته او، کارنامهای برای داوطلبان در پنج گروه آزمایشی، سه گروه اصلی و دو گروه زبان صادر خواهد شد که شامل نمرات خام، نمره کل و تراز است.
همچنین، دو نکته وجود دارد که دانشآموزانی که در قالب ترمیم مجدد اقدام کردند، حتما باید در تمام دروس آن پایه شرکت نموده و در همهی دروس نمره کسب کرده باشند. اگر این اتفاق افتاده باشد، نمرهی جدید برایشان به عنوان نمره کل و تراز محاسبه شده و ارسال شده است. اگر دردرسی احیاناً غیبت داشتند یا شرکت نکردند، نمره صفر لحاظ نمیشود بلکه نمرهی قبلی برایشان در نظر گرفته میشود.
زارعی همچنین اعلام کرد محدودیت ترمیم معدل برداشته شده است. دانشآموزان میتوانند به دفعات، اقدام به ترمیم کنند؛ اما باید در همه دروس یک پایه شرکت کنند تا نمره جدید به عنوان نمره نهایی لحاظ شود.
او خطاب به دانشآموزان پایه یازدهم نیز گفت: از سال آینده تمام دروس این پایه بهصورت نهایی برگزار میشود و سهم آن در سابقه تحصیلی ۴۰ درصد خواهد بود. او توصیه کرد دانشآموزان به کلاس درس، معلمان و کتابهای درسی توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا مبنای طراحی سؤال تنها محتوای رسمی کتابهاست.
خبرنگار رستا در ادامه از زارعی پرسید: رسانهها به طور مکرر به موضوع معدل دانشآموزان میپردازند و تحلیلهای متعددی منتشر میکنند. علت این تمرکز چیست و آیا این آمار نگرانکننده است؟
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، اعلام کرد میانگین معدل دانشآموزان سراسر کشور هرچند هشداردهنده است، اما جای نگرانی نیست و میتوان آن را به عنوان فرصتی برای تحلیل دقیق، برنامهریزی علمی و ارتقای کیفیت آموزش دید.
زارعی تأکید کرد توجه رسانهها و جامعه به نظام ارزشیابی نشان میدهد این نظام مورد اعتماد قرار گرفته و به عنوان ملاک و معیار پذیرفته شده است. وی افزود میانگین معدل سال گذشته، به عنوان مثال در رشته ریاضی، حدود ۱۲ بوده که نشان میدهد حدود ۶۰ درصد اهداف محقق شده و ۴۰ درصد باقی مانده نیازمند جبران و اصلاح است.
رئیس مرکز ارزشیابی تصریح کرد تحلیل علمی نتایج باید درسبهدرس و سوالبهسوال انجام شود تا دلایل تحقق نیافتن درصد باقیمانده مشخص شود؛ این خلأ ممکن است ناشی از ضعف یادگیری در سالهای گذشته، روش تدریس، توانمندی معلم یا محتوای کتاب درسی باشد.
او افزود این نتایج صرفاً به عملکرد آموزش و پرورش مربوط نمیشود و استانهای مهاجرپذیر و مرزی به دلیل شرایط اجتماعی و ملی معمولاً میانگین معدل پایینتری دارند. زارعی تأکید کرد ارتقای کیفیت آموزش نیازمند عزم ملی است و اگر همه دستگاهها پای کار باشند، میتوان شاهد بهبود معدل دانشآموزان بود.