• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 3 - ربيع ثاني - 1447
  • برابر با : Thursday - 25 September - 2025
0
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

دانشگاه فرهنگیان نباید ملعبه تصمیم‌های مقطعی شود

  • کد خبر : 9567
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۷
دانشگاه فرهنگیان نباید ملعبه تصمیم‌های مقطعی شود
علی خزایی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه افزایش سقف سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان گفت: این تصمیم خلاف اسناد بالادستی، مخل عدالت آموزشی و تهدیدی برای آینده کشور است.

به گزارش خبرنگار سرویس ترییت معلم پایگاه خبری تحلیلی رستا، علی خزایی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی پیامدهای افزایش سقف سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان با اشاره به جایگاه قانونی آموزش‌وپرورش گفت: طبق قانون اساسی، آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی و بالادستی است و باید به عنوان دستگاه اول کشور شناخته شود و همه دستگاه‌ها در خدمت تعلیم‌وتربیت قرار گیرند.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر آموزش‌وپرورش مورد ظلم واقع شده و هر جریان و گروهی توانسته است به آن آسیب بزند. این در حالی است که آینده تمدنی ایران وابسته به کیفیت این دستگاه است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان شوخی‌بردار نیست و نباید ملعبه تصمیم‌های مقطعی شود. براساس اسناد تحولی و بیانات رهبر انقلاب، تنها مسیر جذب معلم باید این دانشگاه باشد.

خزایی مصوبه اخیر افزایش سقف سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان به ۳۰ سال را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وظیفه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم جوان است؛ معلمی که بتواند نسل آینده و تمدن فردا را بسازد. حال اگر کسی در ۳۰ سالگی وارد شود و در ۳۴ سالگی فارغ‌التحصیل گردد، آیا توان و انگیزه لازم برای نقش‌آفرینی در تربیت نسل آینده را خواهد داشت؟

وی با اشاره به پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه اظهار داشت: دو پژوهش از مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در هشت محور، دلایل مخالفت با افزایش سن را توضیح داده‌اند. این محورها شامل خلط فرآیند تربیت معلم با استخدام، بی‌توجهی به جو فرهنگی همسالان، ابهام در سنجش طیف سنی گسترده، غفلت از میانگین سنی جمعیت، بی‌اثر بودن افزایش سن در ظرفیت‌پذیری، بی‌توجهی به اصلاح نظام گزینش و نیز بحران صندوق بازنشستگی است.

خزایی با انتقاد از روند تصمیم‌گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: چنین مصوبه مهمی نباید فقط بر اساس یک نامه وزیر صادر شود. اگر این شورا قرارگاه جنگ نرم کشور است، چرا باید وارد موضوعی شود که پشتوانه کارشناسی ندارد؟ در این زمینه باید نظر اساتید، دانشجویان و تشکل‌های دانشگاه فرهنگیان اخذ می‌شد.

وی با طرح پرسشی افزود: آیا به لحاظ روان‌شناختی، فرد ۳۰ ساله می‌تواند همانند یک جوان ۱۸ یا ۲۰ ساله در فضای یادگیری و در جمع همسالان خود حضور یابد؟ ورود این افراد موجب چالش در جو فرهنگی دانشگاه خواهد شد.

این نماینده مجلس همچنین بر مشکلات معیشتی دانشجویان تأکید کرد و گفت: به جای تغییر سن پذیرش، وزیر باید برای بهبود وضعیت معیشتی دانشجویان اقدام کند. وقتی دانشجو دغدغه غذای روزانه دارد، صحبت از افزایش سن هیچ دردی را درمان نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات ناشی از شیوه‌های مختلف استخدام اشاره کرد و گفت: وجود انواع روش‌های جذب از نهضتی، خرید خدمات و قراردادی‌ها، ضربه بزرگی به آینده آموزش کشور زده است. تنها راه نجات، تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان و یکپارچه‌سازی مسیر استخدام معلم است.

خزایی همچنین به ضعف در اجرای قوانین اشاره کرد و افزود: در قانون صراحتاً آمده است که دانشگاه فرهنگیان باید مأموریت اصلی تربیت معلم را برعهده داشته باشد. اما متأسفانه برخی تصمیم‌ها خلاف نص صریح قانون و اسناد بالادستی گرفته می‌شود.

وی هشدار داد: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه راهبردی است، نه خدماتی. تضعیف این دانشگاه به معنای تضعیف عدالت آموزشی و در نهایت تضعیف آینده کشور است.

خزایی در پایان خطاب به مسئولان گفت: رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌وپرورش به جای ورود به حاشیه‌هایی مانند تغییر سن پذیرش، باید برای ارتقای نرم‌افزاری آموزش‌وپرورش و تقویت معلمان در تراز انقلاب اسلامی اقدام کنند. آینده این کشور در گرو تصمیم‌های درست و کارشناسی است.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9567
  • نویسنده : فاطمه سادات لنگری
  • منبع : رستا
  • 62 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.