• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - جماد ثاني - 1447
  • برابر با : Tuesday - 2 December - 2025
0
رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان:

تربیت معلم قابل ادغام نیست/ فقط واگذاری فضاهای خالی پیام‌نور پذیرفتنی است

  • کد خبر : 9770
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۳
تربیت معلم قابل ادغام نیست/ فقط واگذاری فضاهای خالی پیام‌نور پذیرفتنی است
رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان با رد پیشنهادهایی که از همکاری تا ادغام پنهان دانشگاه فرهنگیان با پیام‌نور یا دیگر دانشگاه‌ها را دنبال می‌کند، گفت: تنها شکل همکاری ممکن، واگذاری فضاها و زیرساخت‌های فیزیکی بلااستفاده پیام‌نور است؛ زیرا دانشگاه فرهنگیان مأموریتی دارد که قابل تغییر و ترکیب نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم، فاطمه فتحی‌زاد؛ حسین خنیفر، رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با رستا در خصوص پیشنهاد استفاده دانشگاه فرهنگیان از فضاهای خالی دانشگاه پیام‌نور گفت: دانشگاه فرهنگیان به دلیل مأموریت حاکمیتی و مأموریت‌محور بودن نمی‌تواند با سایر دانشگاه‌ها ادغام شود و هرگونه همکاری باید با بررسی کارشناسی و رعایت ساختار دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

وی تأکید کرد که تربیت معلم یک فرایند طولانی، تخصصی و ساختارمند است و نمی‌توان آن را با تصمیم‌های شتاب‌زده یا ادغام‌های ساده اجرا کرد.

واگذاری فضاهای پیام‌نور به فرهنگیان مشروط به رعایت سه اصل

رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان در ابتدای گفت‌وگو اظهار کرد که از جزئیات این طرح اطلاع ندارد: اما هرگونه همکاری باید بر اساس سه شرط باشد:
۱. فقط واگذاری فضاهای خالی دانشگاه‌های دیگر به دانشگاه فرهنگیان انجام شود.
۲. تدریس توسط اساتید خود دانشگاه فرهنگیان باشد.
۳. تامین امکانات فیزیکی، الکتریکی و نرم‌افزاری برای دانشگاه فرهنگیان ضروری است.

خنیفر تأکید کرد که استفاده مشترک از اساتید یا تغییر ساختار منابع انسانی و عملکرد فرهنگیان، مخالف مأموریت حاکمیتی دانشگاه است.

ویژگی‌های دانشگاه فرهنگیان

خنیفر درباره ویژگی‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه فرهنگیان، بدون تاریخ انقضا، مأموریت‌محور و حاکمیتی است و بر اساس اساسنامه و شیوه‌نامه‌های مصوب فعالیت می‌کند.

وی افزود: اگر تمام دانشگاه‌ها تعطیل شوند، فرهنگیان نمی‌تواند تعطیل شود، زیرا تربیت معلم برای حدود یک‌چهارم جمعیت کشور انجام می‌شود.

طرح ۱۰۰–۳۱ سال ۱۴۰۰ برای تجمیع مراکز

خنیفر درباره طرح ارائه‌شده در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: هدف این طرح تبدیل دانشگاه‌های پراکنده به ۳۱ دانشگاه استانی و ارتقای کیفیت بود. به جای ۹۸ دانشگاه متفرق، ۳۱ مرکز جامع استانی ایجاد می‌شد. این طرح می‌توانست هزینه‌ها را کاهش دهد و کیفیت آموزش را بالا ببرد، اما مخالفت‌ها مانع اجرای آن شد. حتی خیرین هم مایل به حمایت بودند، اما طرح پیش نرفت.

استفاده از فضاهای خالی پیام‌نور بدون ادغام

وی در خصوص وضعیت دانشگاه پیام‌نور گفت: پیام‌نور به علت کاهش شدید دانشجو در ۳۱ استان و صدها مرکز خالی با آسیب و فرسودگی مواجه است. این فضاها می‌تواند در اختیار فرهنگیان قرار گیرد، اما هیچ تغییر ساختاری، ادغام یا استفاده مشترک از منابع انسانی نباید انجام شود.

حضور اساتید پیام‌نور در فرهنگیان؛ خلاف اصول تربیت معلم است

خنیفر در پاسخ به پرسش درباره تدریس اعضای هیئت علمی پیام‌نور در فرهنگیان گفت: اساتید پیام‌نور به دلیل آموزش آفلاین و غیرحضوری، تجربه لازم برای تدریس به دانشجویان ۱۸ تا ۲۲ ساله تربیت معلم را ندارند. حتی دانشیاران پیام‌نور باید دو سال آموزش پداگوژیک، دروس فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی، کارورزی و مشاوره کودک بگذرانند تا بدانند کجا تدریس می‌کنند.او تأکید کرد: این کار احتمال موفقیت پایینی دارد و شخصاً آن را تأیید نمی‌کنم. ترکیب اساتید دو دانشگاه، بر خلاف مأموریت فرهنگیان است و می‌تواند باعث شتاب‌زدگی و ضعف کیفیت شود.

خنیفر درباره پیشنهاد پیام‌نور برای گذراندن ۱۰۰ واحد (سه سال تحصیلی) در پیام‌نور و سال آخر در فرهنگیان گفت: ظاهر طرح این بود، اما بعدها هدفشان انتقال کامل تربیت معلم به پیام‌نور بود. ما مخالفت کردیم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را تا حتی ۲۹۰۰۰ نفر در یک سال افزایش دادیم تا نیاز آموزش‌وپرورش رفع شود.

او افزود: ما درصدد تربیت معلم قیمتی هستیم نه معلم به هر قیمتی. معلمی شامل آموزش، پژوهش، کارورزی، تغذیه، حقوق، ارتقا و به‌روزرسانی است و نمی‌توان آن را با تصمیم‌های کوتاه‌مدت یا عجولانه انجام داد. تربیت معلم، هنر و شان یک کشور است و نباید با آن بازی شود.

خنیفر گفت: مطالعه تطبیقی در ۱۴ کشور از پنج قاره، از جمله کره، ژاپن، کانادا، اردن، مالزی، سنگاپور، فنلاند، روسیه، آمریکا، فرانسه و استرالیا نشان می‌دهد که نظام‌های تربیت معلم در این کشورها با دانشگاه‌های دیگر ترکیب نشده است.

درخواست بررسی کارشناسی از نهادهای مسئول

وی خطاب به وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی تأکید کرد:این مسئله باید با پژوهش، بررسی شش‌جهته و مشورت خبرگان و جلسات کارشناسی تصمیم‌گیری شود.

خنیفر در پایان گفت: طرفدار روش‌مندی هستیم. تصمیم‌ها باید با درنگ، مطالعه، بررسی تجربه‌های بین‌المللی و نظر خبرگان اتخاذ شود.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.