به گزارش سرویس اقتصاد آموزش و پرورش پایگاه خبری تحلیلی رستا، آمنه شیروانیپور؛ وزارت آموزش وپرورش در سال ۱۳۹۳ برای جبران کمبود معلم به خصوص در مناطق محروم طرحی را ارائه داد، به نام «طرح خرید خدمات آموزشی» که یکی از انواع گروههای مختلفی هستند که این روزها در مدارس کشور مشغول بهکار میباشند. گوناگونی جذب در آموزش و پرورش مشکلات زیادی را برای این معلمان به همراه داشته است که معلمان خرید خدمات در این میان بیش از دیگران این با این گرهها را دست و پنجه نرم میکنند.
خبرنگار سرویس اقتصاد آموزش و پرورش با علی نوری نماینده معلمان خرید خدمات استان یزد در خصوص مشکلات این معلمان که در اواخر سال گذشته به اوج خود رسیده بود به گفتگویی صمیمی و بیپرده پرداخته است.
بخشنامههای وقت و بیوقت
هشت سال است که معلمان خرید خدمات در نظام آموزشی ما مشغول آموزش فرزندان این کشور هستند و باکمترین دریافتی و بدون هویت معلمی، رسالت خود را به بهترین شکل انجام میدهند. اواخر سال ۱۴۰۰بخشنامهای از سوی سازمان اداری و امور استخدامی ابلاغ شد، که یک زخم بزرگ بر دیگر زخمهای معلمان خرید خدمات افزود.
این بخشنامه در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲ به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد و بر اساس آن شیوهنامهسال ۱۳۹۹، معلمان خرید خدمات حذف شده و معلمان خرید خدمات در ذیل مادهی ۱۷ خرید خدمات «قانون مدیریت خدمات کشوری» قرار گرفتند. در این ماده گفته میشود؛ به اندازه ساعاتی که معلمان در مدرسه هستند باید به آنها حقوق داده شود.
معلمی، شغلی که «اضافه کار» در آن معنایی ندارد
ایراد اصلی وارده به این بخشنامه آن است که معلمی جز مشاغل خاص کشور است، چرا که ساعات کاری آنها مانند آتشنشانها کم است و شرایط کاری آنها ایجاب میکند که ساعت کاری آنها کمتر باشد. معلم اگر ۶ ساعت در کلاس درس و مدرسه حضور دارد، نزدیک به ۱۸ ساعت را نیز در خانه در حال بررسی نمرات وامتحانات دانش آموزان و آماده کردن محتوا برای تدریس روز بعد خود میباشد. یک معلم بیش از ۲۴ ساعت درهفته نمیتواند ساعت پر کند و طبق این بخشنامه معلمان خرید خدمات به تناسب همان ساعت باید حقوق دریافت کنند.
ایجاد شکاف بین معلمان رسمی و معلمان خرید خدمات
درست نیست که حقوق معلمان رسمی به صورت تمام وقت به آنها داده شود اما معلمان خرید خدمات که مانند دیگر معلمان در مدارس دولتی مشغول به کار هستند، مورد تبعیض قرار میگیرند. اگر این بخشنامه اعمال شود دریافتی معلمان خرید خدمات نصف دریافتی معلمان رسمی میشود و با توجه به شرایط معیشتی که معلمان خرید خدمات باان درگیر هستند به شدت حقوق آنها کم و به دو میلیون تومان میرسد. از این حقوق بیمه رانیز باید به صورت آزاد پرداخت کنند که وقتی این کار انجام شود، پولی برای معلم خرید خدمات باقی نمیماند.
درخواستی که از مسئولان داریم این است که به این تبعیضها پایان دهند. این برای کشور اسلامی ما بد است که معلمان خرید خدمات بعد از هشت سال تدریس همچنان قراردادی مشخص ندارد و بیمه نیز به آنها تعلق نمیگیرد.
طرح معلمان خرید خدمات «بردهداری نوین» است
مسئولان کشور همگی در جریان ظلم و تبعیضی که در حق معلمان خرید خدمات میشود، هستند اما کاری برای رفع مشکلات این معلمان انجام نمیشود.
دولت و مجلس انقلابی ما باید به این بردهداری نوین که در قالب معلم خرید خدمات خود را نشان میدهد، پایان دهند. معلمان خرید خدمات در حال آموزش فرزندان این سرزمین هستند اما به دلیل این نادیده گرفتنها امید وانگیزه کافی ندارند و به سبب نداشتن امنیت شغلی نمیتوانند با خاطر آسوده در کلاسهای درس حاضر شوند.
صدایی که نیازمند شنیده شدن است
کاش قانونی طرحریزی شود که معلمان خرید خدمات را از این وضعیت نامطلوب نجات دهد. اگر بحث حاکمیت قانون است چرا معلمان خرید خدمات را در ذیل ماده واحده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری که دولت میتواند در بدنه دستگاههای اجرایی ۱۰ درصد از نیروهایش را به صورت قرارداد کار معین تعیین تکلیف کند، قرار نمیدهند؟ حداقل این ماده این است که معلمان خرید خدمات در زیر پوشش دولت قرار میگیرند؛ امیدوارم صدایمعلمان خرید خدمات شنیده شود.
انتهای پیام/
واقعاً این حرف ها را باید با طلا نوشت حرف دل معلمان مظلوم خرید خدمت آموزشی است که سالهاست بی عدالتی و تبعیض در حق آن ها اتفاق افتاده
دقیقاً عین واقعیت را عرض کردن 👌🏼برده داری نوین یعنی نیروی خرید خدمات
میخواستند خرید خدمت نشوند. مگر مجبورشان کرده بودند. حق ندارند ظرفیت آموزش پرورش را با این نیروها پر کنند. آزمون استخدامی هم کلی بی عدالتی داره چه برسه به این که یه عده بدون آزمون مساوی استخدام شوند.