به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا؛ حجتالله الماسی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در اولین همایش هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری رستا گفت: یکی از ماموریتهای مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سنجش و غربالگری ویژگیهای جسمانی، تواناییهای شناختی، ویژگیهای رفتاری و انواع سنجشهای لازم برای کودکان با نیازهای ویژه است. برای تحلیل دقیق این دادهها، استخراج مدلها و روشهای آموزشی و توانبخشی، نیاز جدی به فناوریهای جدید همانند هوش مصنوعی است.
وی افزود: همچنین در حوزه آموزش استثنایی، یکی از راهبردهای مهم و اثرگذار، مدل یادگیری شخصیسازی شده و انفرادی است؛ چراکه اثرگذاری آن در دانشآموزان استثنایی بیشتر است. اینگونه آموزشها در دنیا، از طریق هوش مصنوعی پیگیری میشود. بدین جهت، آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، زمینه این آموزشها را فراهم کرد که مجموعه کارگاهها و نشستهایی در سنجش و غربالگری، توانبخشی و آموزش طراحی و اجرا کند.
وی تاکید کرد: در مرحله اول این همایش، از ۲۰۰ نفر از معلمان آموزش کودکان استثنایی تهران بزرگ، شهرستانهای تهران و استان البرز دعوت شد و آموزشهای لازم توسط اساتید برتر دانشگاهی داده شد.
الماسی در پاسخ به این که آیا این آموزشها در استانهای دیگر برگزار میشود، گفت: یک کمیتهای تشکیل شده است که به صورت مستمر نشستهای مختلفی برای گسترش این آموزشها داشته باشیم.
یکی از معلمان آموزش کودکان با نیازهای ویژه در گفتوگو با رستا درمورد این همایش گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نیاز به تسلط بر ابزارهای این حوزه به ویژه کار با هوش مصنوعی برای معلمان ضروری است. امروز یکی از کاربردیترین آموزشها را در طول سالهای کارم دریافت کردم. به نظرم باید تمام معلمان ما به این نوع آموزشها تجهیز شوند تا بتوانند خود را با روشهای نوین آموزش به ویژه آموزشهای انفرادی که برای کودکان استثنایی نیاز است، به روز کنند.
انتهای پیام