• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
13

امتحانات نهایی چگونه برگزار شد؟

  • کد خبر : 4599
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
امتحانات نهایی چگونه برگزار شد؟
صدیقه صادقی، معاون آموزشی مدرسه دولتی پروین اعتصامی شهرستان دلیجان استان مرکزی که امسال رئیس حوزه امتحان نهایی بود، به سوالات رستا درباره روند برگزاری امتحانات نهایی پاسخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا؛ زهرا کارگر، سرویس مدارس؛ امسال طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۴۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی بر کنکور، این امتحانات برای پایه دوازدهم به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار شد.
همانطور که انتظار می‌رود، اولین تغییرات در هر قضیه‌ای با چالش‌های مخصوص به خودش روبه‌رو می‌شود.
برای آگاهی از کم و کیف برگزاری امتحانات، به سراغ یکی از رؤسای حوزه امتحانات نهایی رفتیم و با ایشان گفت‌وگویی داشتیم.

صدیقه صادقی، معاون آموزشی مدرسه دولتی پروین اعتصامی شهرستان دلیجان استان مرکزی که امسال رئیس حوزه امتحان نهایی بود، به سوالات ما درباره برگزاری این امتحانات پاسخ می‌دهد.

رستا: سوال اول ما این است که ظرفيت حوزه چقدر است و آيا امكانات متناسب تعداد دانش آموزان است

آموزشگاه داراى دو سالن مخصوص برگزارى امتحانات است که روی هم رفته، ظرفیت ۲۲۰ دانش‌آموز را دارد؛ ولی امسال از یکی از سالن‌ها به عنوان حوزه امتحان نهایی استفاده می‌شود و با توجه به بعضی از دروس که بیشترین آمار دانش‌آموزان ۱۵۰ نفر بود، می‌توان گفت امکانات متناسب تعداد دانش‌آموزان است.

رستا: آیا امكانات امنيتي به طور كامل فراهم است؟

سالن مجهز به دوربین مدار بسته، راکت موبایل‌یاب و دستگاه سیگنال‌یاب است و از لحاظ امنيتى شرايط براى تقلب ميسر نيست.

رستا: مزایا و معايب ارسال رمز چه بود؟

ارسال رمز پیامکی دقایقی قبل از شروع آزمون به تلفن همراه پيامک می‌شود. اين مورد هم باعث بالا رفتن امنیت برگزاری امتحانات نهایی می‌شود و هم عاملی برای لو نرفتن سوالات و بسته شدن دست سوءاستفاده کنندگان؛ فایل رمزگذاري شده سوالات یک روز قبل از برگزاری آزمون، روی سایت قرار می‌گیرد و به محض ارسال رمز، بازگشايى می‌شود.
پاسخبرگ‌ها و فایل رمزگذارى شده سوالات روز قبل از آزمون روی سامانه سوال قرار می‌گیرد و روز آزمون تقریبا ۵ الی ۸ دقیقه به شروع آزمون، کدی چند رقمی(۱۷،۱۸،۱۹،۲۰) از طریق پیامک به تلفن همراه رئیس حوزه ارسال می‌شود. رئیس حوزه بعد از ثبت کد در صورت جلسه و امضا، آن را تحویل حفاظت آزمون داده، حفاظت آزمون هم وارد اتاق تکثیر شده و برگه را در اختیار مسئول تکثیر قرار می‌دهد؛ که ایشان بعد از رمزگشایی فایل‌های سوال، اقدام به تکثیر برگه‌های سوال می‌کند و بعد از اتمام کار، حفاظت آزمون اتاق تکثیر را تا امتحان بعدى پلمپ می‌کند.

رستا: امسال زيرساخت‌ها براي استفاده از رمز وجود داشت؟

استفاده از رمز بصورت پیامک است و بدون اتصال به اینترنت. از آنجايى كه شماره همراه رؤساى حوزه در اختيار قرار داده شده، در روز و ساعت مقرر رمز براى ایشان ارسال خواهد شد.

رستا: خوبي‌ها و مشكلات تصحيح الكترونيكي چيست؟

پاسخ‌برگ دانش‌آموزان کاملا شخصی‌سازی شده است و بلافاصله پس از اتمام امتحان و تحویل پاسخبرگ‌ها به حوزه تصحیح، توسط عوامل اسکن خواهند شد و کار تصحیح به صورت کشوری آغاز مى‌شود.
در تصحیح الکترونیکی، ما ديگر مصحح اول و دوم به شکل گذشته نداریم. چون هر دو مصحح نمرات همدیگر را نخواهند دید و بایستی برگه اختصاص یافته را به طور کامل تصحیح نمایند.
از مزیت‌های تصحیح الکترونیکی به عدم دخالت مصحح در نمره و پاسخ دانش‌آموزان مى‌توان اشاره كرد كه حتی ممكن است مصحح از استان ديگرى باشد و امكان واسطه‌گرى و سودجويى برای دريافت نمره وجود ندارد.

رستا: آيا تا اکنون تقلبي در حوزه شما صورت گرفته است؟ واكنش و برخورد شما چطور بود؟

با اقدامات امنیتی که برقرار کردیم هیچ‌گونه تقلبی خداراشکر نداشتیم. بارکددار کردن و شخصی‌سازی پاسخ‌برگ‌های دانش‌آموزان در امتحانات بسيار موثر است، زيرا سال‌های قبل، منشی حوزه باید قبل از شروع آزمون شماره کارت دانش‌آموزان را درپاسخنامه‌ها ثبت می‌کرد که با وجود تعداد زیاد دانش‌آموزان دریک حوزه، هم کار زمان‌بری بود وهم احتمال خطا و اشتباه بالا می‌رفت؛ علاوه بر این، دانش‌آموزان هم باید قبل از شروع آزمون، سربرگ پاسخنامه خود را تکمیل می‌کردند که باوجود اعلام و تاکید همه روزه عوامل اجرایی حوزه برای تکمیل سربرگ‌ها، بازهم تعدادی از دانش‌آموزان فراموش می‌کردند و یا مشخصات خود را اشتباه وارد مى‌كردند.

رستا: آیا نقدی به این روند وارد می‌کنید؟

تنها مشکلی که حوزه‌های اجرا، آن هم در روزهای اول برگزاری امتحانات با آن مواجه شدند، احراز هویت و حضور و غیاب الکترونیکی دانش‌آموزان بود که به دلیل قطعی سامانه و کندی اینترنت پیش آمد. البته این مشکل تا حدود زیادی برطرف شد و حوزه‌ها می‌توانند با استفاده از
کدملی دانش‌آموزان و ثبت آن درسامانه، احراز هویت را در کمترین زمان انجام دهند.

نقد وارد بر اين روند، بر ميزان استفاده از كاغذ است. امسال هم پاسخ‌برگ‌ها و هم برگه‌هاى سوال به صورت یک‌رو چاپ مى‌شوند كه اين مورد باعث اسراف و استفاده بى‌رويه از كاغذ مى‌شود. اين در حالى است كه سال‌هاى قبل، هم پاسخ‌برگ و هم برگه‌ى سوالات به صورت پشت و رو چاپ می‌شد. به طور مثال در سال‌هاى گذشته براى امتحان ١٨ سوالى به يك برگه سوال پشت و رو و نهايتا دو پاسخ‌برگ احتياج بود. اما امسال با وجود تغييرات به عمل آمده، همين ١٨ سوال در دو برگه سوال و پنج پاسخ‌برگ به چاپ مى‌رسد كه چيزى حدود سه كاغذ A۴ بيش از پيش مصرف می‌شود. اين مورد علاوه بر اسراف در مصرف كاغذ، منجر به هزينه‌تراشى نيز می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4599

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.