به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمود امانی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری در خصوص اقدامات این شورا گفت: اولین برنامه ما در شورا در سال گذشته، بازگشت به مدرسه است. توجه بیشتر ما به مدرسه باید مهمترین اولویت برنامههای وزارت آموزش و پرورش باشد.
امانی با بیان اینکه تمام ساحتهای تربیتی در مدرسه شکل میگیرد گفت: احترام به دیگران، توجه به علم، علاقه به کشور و وطن همه در مدرسه شکل میگیرد و ما هر برنامهای داریم باید در مدرسه اجرایی کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: هیچگونه رشد اقتصادی صورت نمیگیرد مگر اینکه اولویت کشور آموزش و پرورش باشد. کشورها برای پیشرفت خودشان راههای مختلفی دارند اما آسانترین و سریعترین راه تربیت نیروی انسانی آشنا و آگاه برای توسعه و پیشرفت است.
وی با اشاره به اینکه توجه به مدرسه موجب پیشرفت کشور از همه نظر میشود گفت: اگر ما به مدرسه توجه کردیم تعداد پروندههای قضائی هم کم میشود. خانوادهها هم آرامش و امنیت بیشتری را میبینند. احترام به هم نوع و مسئولیت پذیری در جامعه بیشتر میشود. محیط زیست بیشتر حفظ میشود و همه اینها به دلیل افزایش آگاهی در میان نسلهای جدید در کشور است.
امانی با اشاره به اینکه عمل آگاهانه موجب توسعه و پیشرفت کشور میشود گفت: این عمل آگاهانه هم ناشی از فعالیتهای تربیتی در مدرسه است. هر جامعهای که به مدرسه خودش توجه کرد. هر جامعهای که بهترین و نخبهترین نیروهای جوان خودش را برای معلمی در مدرسه برگزید؛ شایسته پیشرفت و توسعه در همه زمینههاست. برای همین هم رئیس جمهور و دولت چهاردهم آموزش و پرورش را اولویت کشور قرار داده است.
وی با بیان اینکه آموزشها در مدارس بر وضعیت اقتصادی هم تأثیرگذار است گفت: تمام مطالعات جهانی نشان میدهد کشورهای پیشرفته در زمینه اقتصادی در مدرسه هم به خوبی برنامههای علمی را پیش بردند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص آموزش زبانهای خارجی در مدارس گفت: دو سال پیش شورای عالی آموزش و پرورش درباره تنوعبخشی به آموزش زبانهای خارجی در مدارس مصوبهای داشت. مدارس امکان آموزش زبانهایی غیر از انگلیسی و عربی را نیز فراهم کنند، اما همچنان آموزش این زبانها در مدارس محدود است البته آموزش زبان خارجی در مدارس انتخابی است و اجباری در انتخاب زبان انگلیسی وجود ندارد؛ برای آموزش زبانهای خارجی بستههای آموزشی هم توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهیه شده و دانشآموزان میتوانند به صورت فردی زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند.
امانی طهرانی با اشاره به محدودیت فضایهای آموزشی در کشور گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه مصوبه دارد؛ در قانون برنامه هفتم البته عدد تعیینشده سرانه فضای آموزشی از مصوبه مورد انتظار شورای عالی آموزش و پرورش هم بالاتر است اما رسیدن به این عدد مطلوب نیازمند ساختوسازهای گسترده در امر مدرسهسازی است.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به سرانه ۶.۱ متر مربع به ازای هر دانشآموز نیازمند ساخت حدود ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی داریم، گفت: روند جهادی مدرسهسازی که از سال گذشته آغاز شده، وضعیت سرانه آموزشی را بهصورت قابل توجهی افزایش داده و امیدواریم بتوانیم به عدد مورد انتظار در برنامه هفتم توسعه دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه بخش عمدهای از خاطرات کودکان و نوجوانان و ساعتهای زیستی آنان در مدرسه میگذرد گفت: تحقق ساعتهای تربیتی همچون ورزش علم آموزی نیازمند ۶ ساعت حضور کامل و کافی در مدرسه است که با فضای محدود و زمان ناکافی تحقق به آن ممکن نیست.















