به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در نشست خبری خود، در پاسخ به اظهارات چندی پیش احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس — که گفته بود ۴۵ درصد دانشآموزان در مدارس درگیر موضوعات غیراخلاقی هستند و ۲۰ درصد دانشآموزان ما درگیر اعتیاد هستند — اظهار کرد:
با اطمینان کامل عرض میکنم عددی که ایشان مطرح فرمودهاند کاملاً غلط است و هیچ پایه علمی و پژوهشی ندارد. احتمالاً اشتباه لفظی بوده؛ مثلاً خواستهاند دهم درصد را بیان کنند و درصد را اشتباه منتقل کردهاند. این عدد با همه دادههای موجود در دستگاهها فاصله بسیار زیادی دارد؛ فاصلهای در حدی که موضوع را از یک تجربه حداقلی یکبار مصرف تا آمارهای کلیسازیشده و غیرعلمی مخدوش میکند.
وی افزود: وقتی در اذهان جامعه میگویند اعتیاد، مردم معنای مشخصی از آن دارند. اما در برخی گزارشها دیدهام که حتی یکبار تجربه مصرف توسط یک نوجوان، در قالب آمار ملی تجمیع و اعلام شده است! این روش اساساً علمی نیست و ظلم به دانشآموز ماست. ما پاکترین، پرظرفیتترین و بهترین نوجوانان جهان را داریم.
معاون وزیر با تأکید بر اینکه نباید به دانشآموزان تهمت زد، گفت: در بخشی از جامعه دانشآموزی، برخی آسیبها وجود دارد؛ اما بخشی از این آسیبها بهدلیل کمکاری ماست. برنامههای تربیتی را کم کردهایم، اردوها را کاهش دادهایم و فرصتهای خوشبختیآفرینی و کار گروهی را محدود کردهایم. وقتی اینها کم میشود، طبیعی است برخی دچار آسیب شوند؛ آن هم درصد بسیار محدود. وظیفه ما رسیدگی به همین تعداد محدود است.
او ادامه داد: این عددهایی که مطرح میشود، در جلسات کارشناسی مفصل در سطوح مختلف کشور بررسی میشود. بنده خودم چند جلسه در حوزه معاون اول و فرهنگیها داشتهام. امروز هم بعد از این جلسه، دستگاههای مختلف گفتوگو خواهند کرد. بله، عقبماندگیهایی داریم، اما کار در حال انجام است.
وی تصریح کرد: دغدغه کارشناسان، بررسی عدد واقعی است؛ نه عددهای غیرعلمی که گاهی مورد استناد قرار میگیرد و چهره بسیار پاک و موفق دانشآموز ایرانی را خدشهدار میکند. ما هزاران، بلکه میلیونها اتفاق زیبا و دلنشین از سوی دانشآموزان داریم که دیده نمیشود؛ بعد یک آسیب محدود برجسته میشود و بهجای حرکت به سمت درمان، کل جامعه دانشآموزی زیر سؤال میرود.
معاون وزیر با اشاره به نیت خیر برخی مسئولان گفت: میدانم ایشان دغدغه حل مشکلات را دارند، اما به هر دلیلی اطلاعات غلط به ایشان رسیده. موضوع دانشآموزان تعارفبردار نیست. رسانهها، مسئولان و سایر بخشها کمک میکنند که بررسی علمی صورت گیرد.
وی در پایان با تأکید بر ضرورت پیشگیری افزود: در حوزه آسیبها، کارهای بزرگی باید رقم بخورد. مداخلات لازم است، اما بخش مهم کار پیشگیری است. مسئولیتپذیری در مدرسه، فرصتسازی برای تربیت، و اعتماد به دانشآموز باید جدی گرفته شود. حقیقتاً برخی آسیبها بیش از گذشته دانشآموزان عزیز ما را تهدید میکند و انشاءالله با اقدامات علمی، این مسائل بهطور ریشهای حل خواهد شد.














