به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا و به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در شبکه دو سیما، با اشاره به تصویب انحلال سازمان نهضت سواد آموزی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس، اظهار کرد: ما فعلا به نهضت سواد آموزی نیاز داریم، فعلا این سازمان باید کار کند و در خدمت این امر مهم باشد.
وی با بیان اینکه هنوز ما بیسوادی را ریشه کن نکردهایم، توضیح داد: اساسا ریشه کن شدن بیسوادی ممکن نیست و دائما باید بر روی این امر کار کنیم چراکه همیشه گروهی هستند که ممکن است بیسواد باشند. برخی میگویند این سازمان را درست کردیم پس کی بیسوادی تمام میشود؟، نه چنین چیزی نیست.
اعتراضات به رتبهبندی چطور اعمال میشود؟
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اجرای رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: ما راه اعتراض را برای همکارن باز کردیم. همکاران نسبت به رتبههای خود اعتراض کردند، اعتراضات بررسی شد و اعمال رتبههای جدید هم شروع شده است. این امر فرآیندی دارد. احکام آنهایی که رتبه نداشتند هم به رتبه یک و دو ارتقاء یافتند و این هفته در مسیر اجرا قرار گرفته است. آنهایی که به رتبه سه، چهار و پنج رسیدهاند باید هیاتهای ممیزی و ستادی بر روی آن نظر دهند و فرآیند اعمال رتبه جدید برای آنهایی که اعتراضاتشان وارد بوده است از این هفته آغاز میشود.
وی همچنین درباره انتشار آمار بازماندگان از تحصیل، اظهار کرد: ۹۱۱ هزار نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شدهاند. ۱۶۱ هزار نفر از آنها به مدرسه بازگردانده شدهاند و در خصوص مابقی آمار نیز در حال کار هستیم تا به مدرسه بازگردانده شوند. ما گمان میکنیم آمار بازماندگان از تحصیل بیشتر از این تعداد باشد.
صحرائی درباره دلایل بازماندگی این تعداد از دانش آموزان از تحصیل، تصریح کرد: مهمترین دلیل این اتفاق که عمدتا در مناطق روستایی، مرزی، عشایری و کوچ روها رخ داده این است که پس از پاندمی کووید ۱۹ مدارس روستایی، شبانه و روستا مرکزی ما تعطیل شدند و این دانش آموزان از تحصیل فاصله گرفتند.
کاهش تعداد معلمان “کوچ رو”
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کشور ما در مناطق مرزی خیلی نیازمند مدارس عشایری و روستا مرکزی و شبانه روزی است تصریح کرد: از جمله دلایل دیگر بازماندگی از تحصیل این است که در برخی مناطق خانوادهها بنا بر مسائل مالی مانع تحصیل بچهها به ویژه دختران میشوند. این پدیده نگران کننده است. از دیگر دلایل زمان کوچ است. در حال حاضر ۳۰۰۰ معلم “کوچ رو” داریم که با ایل کوچ میکنند. تعداد این معلمان کم شده است و نتوانستهاند برای این امر معلم تامین کنند.
صحرایی ادامه داد: آنچه مسلم است آموزش و پرورش در رساندن معلم به این مناطق کوتاهی نمیکند. ما تعداد قابل توجهی مدرسه زیر ۱۰ دانش آموز در کشور داریم. ما حتی چندین مدرسه یک نفره هم در ایران داریم. کنار هم قرار دادن همه عوامل ما را به این امر میرساند که باید خانوادهها را خیلی درگیر این امر کنیم. خانواده خیلی مهم است.
اتخاذ تبعاتی برای والدینی که از تحصیل فرزند جلوگیری میکنند
وی با ذکر مثالی تصریح کرد: برای مثال در سیستان و بلوچستان یکی از دلایل عدم مراجعه به مدرسه، مراجعه افراد به شیوههای سوادآموزی خارج از نظام رسمی آموزش و پرورش است. حتما همه اینها باید تابع یک نظام رسمی باشند. عزم راسخ ما بعد از شناسایی بازماندگان از تحصیل، دادن مشوقهایی برای آوردن بچهها به مدرسه است. طرحی زیر نظر معاون اول رییس جمهوری با کمک ستاد اجرایی در حال اجراست که مشوقهای ویژهای برای این خانوادهها دیده است. در عین حال تدابیری دیده شده که اگر والدین بچه را به مدرسه نفرستند تبعاتی برای آنها خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش درباره تبعاتی که در صورت جلوگیری از تحصیل دانش آموزان برای والدین در نظر گرفته شده است، توضیح داد: گاهی خانوادهها میگویند ما نمیخواهیم بچه درس بخواند که این چیز عجیبی است. برای آن موارد هم از اهرمهای دیگری استفاده شده است که اگر خانوادهها کاری برای باسواد شدن بچه نکنند، دولت ورود میکند و برخی از مزایایی که به خانوادهها به طور عمومی در آن مناطق داده میشود را برای این خانوادهها قطع میکند.
کمبود زیاد معلم در سیستان و بلوچستان/استخدام معلم در سیستان و بلوچستان «مکانی» میشود
صحرایی درباره استفاده از آموزش از راه دور در مناطق محروم، افزود: در برخی از این مناطق افراد با نحوه به کارگیری این وسایل برای آموزش از راه دور بیگانه هستند و از این رو به نظرم هنوز بهترین شیوه برای آموزش در این مناطق فرستادن معلم حضوری است.
وی افزود: مثلا در سیستان و بلوچستان کمبود معلم ما خیلی خیلی قابل تامل است، به طوری که ما حیرت میکنیم که پس در سالهای گذشته ما چه کار کردهایم؟. گاهی در سیستان و بلوچستان چند هزار معلم کم داریم. دلایل را بررسی میکنیم میبینیم دولت ردیف استخدامی کافی داده است اما در آزمونها وقتی افراد قبول شدهاند، بلافاصله جابه جا میشوند.
وزیر آموزش و پرورش خبر داد: تدبیر ما با سازمان اداری و استخدامی در این بود که از این پس ردیفهای استخدامی سیستان و بلوچستان را «مکانی» میکنیم، یعنی فرد اگر جا به جا شود در ردیف آنجا میماند، مگر اینکه ۱۰ سالی در آنجا بماند و بعد جا به جا شود.
۴۰ نفر اول کنکور امسال در مدرسه دولتی درس خواندند
صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امسال ۸۳ درصد رتبههای برتر یعنی ۴۰ نفر اول کنکور دولتی و ۱۷ درصد از مدارس غیر دولتی بودند، توضیح داد: من موافق انواع مدارس دولتی نیستم. معتقدم جز مدارس سمپاد، مدارس دولتی خیلی باید محدود شوند. مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی باید به نظم یکسان برسند و انواع نداشته باشند. امسال ۱۷ درصد رتبه های برتر کنکور از مدارس غیر انتفاعی و ۸۳ درصد از مدارس دولتی بودند اما سال گذشته تعداد رتبههای برتر از مدارس غیرانتفاعی حداقل شش الی هفت درصد بیشتر بود.
وی تاکید کرد: الان وضعی که داریم بسیار نگران کننده است. در دانشگاههای تراز اول کمتر از ۲۰ درصد دانشجویان از مناطق محروم هستند. رقابت در قدیم مبتنی بر کتاب درسی بود اما امروز کتاب درسی هیچ کاره است و در کنکور در خیلی از موارد واقعا کتاب درسی مبنا نیست. از سوی دیگر سطح سوالات به گونهای بالا و مفهومی میشود که طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس برخی سوالات کنکور سراسری عینا سوال کنکور دکتری بوده است.
ویر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آموزش و پرورش باید برای تعطیلی موسسات کنکوری ورود کند، گفت: ورود کردیم، خیلی هم فشار از جاهای مختلف روی ما است.
تکلیف معلمان خرید خدماتی چه میشود؟
وی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره تعداد معلمان خرید خدمات و وضعیت تعیین تکلیف این معلمان، توضیح داد: تعداد معلمان خرید خدمات سراسری کشور ۳ درصد از کل معلمان ایران هم نیست. معمولا تمرکز معلم خرید خدمت بر روی مقطع ابتدایی است چراکه ۲۴ ساعت باید فرد پیوسته کار کند. در دوره متوسطه در دروس اصلی عموما معلم خرید خدماتی نداریم یا اگر باشد تعداد معدود است. فرصت استخدام برای این افراد را فراهم میکنیم اما این افراد توقع دارند همانند سالیان پیش که در مجالس قبلی قانون برای جذب نیروهای خرید خدمات و نهضتی و حق التدریس تحت عنوان قوانین تعیین تکلیف وجود داشت و فرصتی ایجاد شد که بدون آزمون معمول و متداول جذب شوند، اکنون نیز همانطور جذب شوند اما قانون این اجازه را نمیدهد.
بعضی از خدمات مدارس غیر دولتی خاص را دانشگاهها ارائه نمیدهد
وی درباره مدارس غیر دولتی که شهریههای بالا دریافت میکنند، گفت: به طور کلی درباره مدارس غیر انتفاعی که شهریههای بالا دریافت میکنند باعث تاسف است که این اتفاق افتاده است. یک جور نظام طبقاتی بین مدارس ما تفاق افتاده است که با سرعت باید آن را جبران کنیم. البته کمتر از یک درصد این مدارس شهریه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت میکنند. شاید اگر مدارس غیر دولتی، نبودند الان بالای ۲۰ همت نیاز داشتیم تا در مدارس عادی امکاناتی برای جبران این کمبود ایجاد کنیم. نظارت ما بر وری این مدارس جدی و سفت و سخت است.
صحرایی درباره مدارس غیر دولتی که موسس آن افراد خاص هستند، نیز تصریح کرد: من برخی از این مدارس که برای شخصیتهایی است را بررسی کردم. خدماتی که برخی از این مدارس ارائه میدهند را دانشگاهها ارائه نکردهاند. از سوی دیگر کسی را به زور به این مدارس نمیفرستند و خانواه علاقه دارد و فرزند را ثبت نام میکند.
وی در پاسخ به اینکه این مدارس فقط برای عدهای است که پول دارند و میتوانند فرزند خود را در این مدارس ثبت نام کنند درحالی که آموزش و پرورش باید رایگان باشد، توضیح داد: نه لزوما؛ افرد انتخاب میکنند و در همه جای دنیا هم همین است، کجای دنیا اینطوری نیست. من مدافع فرد خاصی نیستم. اگر مدرسه دولتی کسی را نپذیرفت و فشار آورد که افراد به مدرسه غیر دولتی بروند باید گفت میخواهند آموزش و پرورش رایگان را بردارند. در حال حاضر ۱۴ درصد مدارس ما غیر دولتی هستند و من معتقدم هرچه تعداد این مدارس کمتر باشد بهتر است. دولت قبل تقریبا گسترش غیر قابل کنترلی به مدارس غیر دولتی میداد اما این نگاه در این دولت نیست. با این حال گاهی خانواده دنبال چیز دیگری است، مثلا بچه در مدرسه درس میخواند و خانواده میخواهد او را در کنار تحصیل کارگردان کند، این وظیفه من نیست و این مدارس چنین خدماتی ارائه میدهند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به اینکه چرا برخی مدیران آموزش و پرورش برای خود یا به اسم اعضای خانواده مجوز تاسیس مدرسه غیر دولتی میگیرند، تاکید کرد: در این دولت قطعا چنین چیزی وجود ندارد و یا از ما پنهان مانده است، چراکه قانون تعارض منافع وجود دارد. تا جایی که من مطلع هستم در کل کشور، ۳ نفر چنین شرایطی داشتند که من گفتم یا فرد استعفا دهد و یا مجوز او ابطال شود. این وجه بدی دارد که خود جزو دولت باشیم و اما مدرسه غیردولتی داشته باشیم. من حتی فرا تر از این امر، توصیه کردم مسئولان بچه هایشان را به مدرسه دولتی بفرستند.
انتهای پیام