• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
12

نگاهی بر افزایش نرخ مصوب سالانه شهریه مدارس غیردولتی/ نرخ‌گذاری شهریه مراکز آموزشی غیردولتی بر مبنای چیست؟

  • کد خبر : 4693
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
نگاهی بر افزایش نرخ مصوب سالانه شهریه مدارس غیردولتی/  نرخ‌گذاری شهریه مراکز آموزشی غیردولتی بر مبنای چیست؟
شهریه مدارس غیردولتی در سال‌های اخیر با افزایش‌‌های چند میلیونی در هر سال تحصیلی به یکی از نگرانی‌های بزرگ خانواده‌ها تبدیل شده است. امسال هم نرخ های اعلام شده توسط سازمان مدارس ومراکزآموزشی غیر دولتی حکایت از افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی نرخ شهریه این مدارس نسبت به سال گذشته دارد.خلأ نظارت بر قانون «تعیین الگوی نرخ شهریه» این مدارس، راه‌های پر از بی‌راه را در این افزایش‌های چند میلیونی هموار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش وپرورش، محمدامین مهدوی: فصل ثبت نام مدارس مدتی است که از راه رسیده است. مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی با شهریه‌ها و شروط مختلف در ثبت‌نام بیش از سایر مدارس، اخبار این روزها به نام خود کرده‌اند.
بر اساس اعلام احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی،
نرخ شهریه مصوب در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است.
در این میان، بین نرخ مصوب شهریه اعلام شده با نرخی که در برخی از دفاتر مدارس غیردولتی به خانواده‌‌ها اعلام می‌شود ، فاصله‌ی زیادی وجود دارد. فاصله‌ای که هم در نرخ‌گذاری و هم در افزایش شهریه سالانه، این مدارس را به مسیری دور و خلوتی بزرگ در نبود نظارت‌های بازدارنده می‌برد.
در این گزارش به بررسی چگونگی نحوه تعیین نرخ شهریه مصوب در مدارس غیردولتی و افزایش‌های سالانه آن بدون نظارت جدی بر‌فرآیند ثبت نام این مدارس پرداخته‌ایم.

افزایش شهریه مصوب مدارس غیردولتی، بدون توجه به تورم

اولین رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، مرضیه گُرد در دوره وزارت علی‌اصغر فانی به روی کارآمد. مرضیه گُرد در اولین اظهارنظر خود در سال ۱۳۹۴ با اعلام تعیین سقف مدارس غیردولتی، بالاترین میزان شهریه این مدارس را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.
این در حالی است که در همین سال حداقل حقوق کارگران ۵۰۰ هزار تومان، تعیین شده بود و این یعنی؛ ایجاد یک فاصله ۲۰ برابری میان شهریه یک مدرسه غیردولتی با حداقل حقوق یک کارگر.
بر اساس آمارها در سال‌های تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ شهریه مدارس غیردولتی افزایشی ۱۰ الی ۳۰ درصدی داشته است. در همان سال‌ها نیز بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم در کشور به ۱۴ درصد رسیده بود و در مقابل شهریه برخی از مدارس غیرانتفاعی(غیردولتی) بیش از دوبرابر تورم سالانه بوده است.

آموزش در خدمت اغنیا

دهک‌های درآمدی و هزینه‌هایی که در هر دهک صرف آموزش می‌شود به روشنی
از آموزش طبقاتی در کشور، پرده برمی‌دارد.
به استناد آمار در سال ۱۳۹۶، دهک‌های اول درآمدی ۴۰ هزار تومان و دهک‌های دوم و سوم بین ۱۳۰ تا ۲۳۰ هزار تومان صرف هزینه‌های تحصیلی و آموزشی خود کرده‌اند. در همین سال دهک‌های دهم درآمدی، بیش از دو میلیون تومان از درآمد خود را صرف هزینه‌های آموزشی کرده‌اند. این آمار خبر از فاصله‌ای ۵۰ برابری میان دهک‌های اول و دهک‌های دهم درآمدی در صرف هزینه‌های آموزشی می‌دهد!

افزایش بی‌رویه شهریه مدارس غیردولتی در رویه‌ای قانونی

رشد بی‌رویه شهریه مدارس غیردولتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بازه‌ای هفت‌ساله از عدم وجود عدالت رویه‌ای ناظر بر شهریه این مدارس در قانون‌های مصوب خبر می‌دهد. از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۰ میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی به طور میانگین در مقطع ابتدایی از ۴ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول از ۳.۷۰۰ میلیون‌ تومان به ۱۴ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم از ۶.۳۰۰ به ۱۷ میلیون تومان رسیده است. که به ترتیب رشدی ۳۰۰، ۳۰۰ و ۲۶۰ درصدی داشته‌اند.
همچنین بر اساس اعلام احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی دولت سیزدهم، سقف شهریه مدارس غیردولتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹، در مقطع ابتدایی از ۱۲ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان (رشد بالای ۲۰۰ درصدی)، در متوسطه اول از ۱۴ میلیون تومان به ۳۳ میلیون تومان(رشد ۲۳۵ درصدی) و برای متوسطه دوم از ۱۷ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان(رشد بالای ۲۰۰ درصدی)رسیده است.

نرخ‌گذاری شهریه مدارس غیردولتی چگونه انجام می‌شود؟

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره چگونگی تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی، گفت: شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه مشخص می‌شود و بخش‌های مختلفی را مدنظر دارد. کمیت و کیفیت نیروی انسانی، مرتبط بودن رشته معلم با تدریس او، مشخص بودن ساعات کار معلم در طول هفته، فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات مدرسه از جمله داشتن سالن ورزشی یا آزمایشگاه از شاخص‌های تأثیرگذار در تعیین شهریه است.
بنا بر شاخص‌های تعیین‌کننده در تعیین نرخ شهریه مصوب مراکز آموزشی غیردولتی، هر ساله شاهد آن هستیم که؛ شهریه مدارس بدون توجه به تورم موجود در کشور نرخ‌گذاری می‌شوند، تاب‌آوری خانواده‌ها نیز در پرداخت این هزینه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین برخی از مدارس پیش از اعلام نرخ شهریه مصوب، اقدام به دریافت شهریه از دانش آموزان می‌کنند و نظارت‌ها به قدری کمرنگ است که؛ تاکنون عاملِ بازدارنده‌ای در مسیر افزایش خودسرانه شهریه این مدارس، نبوده‌اند.

فوق برنا‌مه‌ها در فوق شهریه مصوب

احمد محمودزاده، رئیس مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، در این باره گفت: مدارس غیردولتی می‌توانند تا ۳۸ درصد از شهریه مصوب را با مجوز به عنوان شهریه فوق برنامه(اختیاری) اخذ کنند که حداکثر شهریه ثابت با فوق برنامه به ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.
تعیین نرخ مصوب فوق برنامه‌های مدارس غیردولتی از سوی دولت، هر ساله عاملی کنترل‌کننده در دریافتی مدارس از فعالیت‌های فوق است اما همچنان برخی از مراکز آموزشی غیردولتی از این تعیین نرخ نیز عبور می‌کنند که در سال گذشته با ۲۵ مدرسه متخلف برخورد شد.
ضرورت اجرای الگوی تعیین شهریه وتبیین نظارت بر مدارس غیردولتی
وجود ۱۸هزار مدرسه غیردولتی در کشور و افزایش اقبال عمومی به ثبت‌نام در این مدارس، لزوم توجه به تقویت سازوکارهای نظارتی و اجرای کامل «الگوی تعیین شهریه» در مدارس غیردولتی را افزایش داده است.
به گزارش جام‌جم، پدر یکی از دانش‌آموزان کلاس اولی در منطقه ۴ تهران که مهرماه ۱۴۰۲ به کلاس دوم می‌رود، گفته است: در سال تحصیلی گذشته ۱۸ میلیون تومان شهریه پرداخته ولی چند روز قبل به وی اعلام کرده‌اند شهریه سال تحصیلی جدید ۳۶ میلیون تومان خواهد بود!
افزایش شهریه مدارس غیردولتی باید مبتنی بر شاخص‌های تعیین شده در قانون الگوی تعیین شهریه مدارس، مصوب مجلس شورای اسلامی باشد تا مدارس نتوانند صرفا بر اساس نرخ‌های مصوب و بدون داشتن شاخص‌های تعیین شده نرخ‌گذاری کنند و با مدارس متخلفی که بیش از نرخ مصوب و در نبود نظارت‌های بازدارنده اقدام به دریافت شهریه‌های چند ده میلیونی می‌کنند، برخورد شود.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.