• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
12
قسمت اول

مروری بر هفده‌سال بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش/ دولت احمدی‌نژاد؛ دور از عدالت نزدیک به شعار

  • کد خبر : 3720
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
مروری بر هفده‌سال بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش/ دولت احمدی‌نژاد؛ دور از عدالت نزدیک به شعار
گذر از پنج دولت مختلف با سه رئیس جمهور، آمارهای جالبی را از یک ریل‌گذاری همیشگی برای بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش مخابره می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش و پرورش، محمدامین مهدوی:

بودجه‌ی سالانه هر وزارت‌خانه نشان از اهمیت آن وزارت‌خانه برای دولتی دارد که بر روی کار است. در این گزارش بودجه آموزش و پرورش را در دولت‌های نهم و دهم به ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست جمهوری حسن روحانی و دولت سیزدهم به ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی، بررسی می‌کنیم.

دولت احمدی نژاد؛ دور از عدالت نزدیک به شعار

دستِ معلم کلاس اول خود را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ بوسید، بیشترین شعار را در حمایت از فرهنگیان داد و البته با شعار احیای عدالت آموزشی راهی پاستور شد. وزارت آموزش و پرورش، در دولت‌ احمدی‌نژاد، سه وزیر به خود دید.
شعار عدالت آموزشی دولت‌های نهم و دهم، با افزایش مدارس غیردولتی در دوره‌ی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، ‌کارنامه‌ی او را به یک منازعه و جنگ با شعار ابتدایی خود رو به رو کرد.
درمجموعِ هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ۷هزار و ۹۹۳ مدرسه از مجموع مدارس دولتی در پایه ابتدایی و ۸هزار و ۹۹ مدرسه از دوره راهنمایی و هزار و ۷۱۳ مدرسه از دوره متوسطه کم شد. و از آن طرف به مدارس غیردولتی در این دولت، هزار و ۳۰۲ مدرسه به مجموع مدارس غیردولتی پایه ابتدایی افزوده شد.
بنای مدارس غیردولتی که در زمانی که هاشمی ریاست مجلس را برعهده داشت کلید خورد، حالا یک حامی یعنی احمدی‌نژاد را داشت.

از زمانی که محمود فرشیدی به وزارت آموزش و پرورش رسید تا میانه دوره حمیدرضا حاجی بابایی، کسری بودجه و نداشتن اعتبار برای مخارج جاری و عمرانیِ وزارت آموزش و پرورش، همواره به عنوان پاشنه آشیل دولت احمدی‌نژاد مطرح بود.

بدهی ۲هزارمیلیارد تومانی این وزارت‌خانه در دوره‌ی محمود فرشیدی بارها در رسانه‌ها مطرح شد. با این وجود اصلی ترین بحران دوران وزارت فرشیدی، نارضایتی عمومی فرهنگیان از وضعیت معیشتی بود. وزیر دوم احمدی نژاد برای آموزش و پرورش، یعنی علیرضا علی احمدی، در ابتدای حضور در این مسند، منکر هر گونه کسری بودجه شد. البته او بعدها گوی سبقت را از مدیران قبل از خود که معتقد به کسری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بودند ربود و عدد ۶۷۰۰ میلیارد تومان کسری را اعلام کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سوم دولت احمدی‌نژاد نیز در ابتدای حضور خود اعلام کرد نه تنها هیچ کسر بودجه‌ای ندارد، بلکه وزارت آموزش و پرورش، برای اقدامات آینده اش نیز فزونی بودجه دارد. این در حالی است که برخی از اقدامات این وزارتخانه از جمله افزایش حقوق معلمان همراستا با بخشنامه های سالانه دولت برای افزایش حقوق کارمندان، همواره با مشکل مواجه بوده، به طوری که در سال ۸۹، اعمال افزایش حقوق معلمان تا اواخر خردادماه به طول انجامید.

قسمت دوم گزارش به زودی منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3720
  • نویسنده : محمدامین مهدوی
  • منبع : رستانیوز
  • 835 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.