• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 23 - ربيع ثاني - 1447
  • برابر با : Wednesday - 15 October - 2025
0
یادداشت|

زنگ خطر توازن آموزشی/ تکرار اشتباه اجرای سیاست‌های جمعیتی، این‌بار در توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای

  • کد خبر : 9606
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۰
زنگ خطر توازن آموزشی/ تکرار اشتباه اجرای سیاست‌های جمعیتی، این‌بار در توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای
بر اساس احکام برنامه هفتم پیشرفت، دولت موظف شده است تا سهم دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای را به ۵۰ درصد افزایش دهد. هرچند این سیاست در ظاهر با هدف مهارت‌افزایی و ارتقای اشتغال‌پذیری تدوین شده است، اما از منظر سیاست‌گذاری آموزشی و توسعه متوازن سرمایه انسانی، با ابهامات اساسی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمدرضا ملاشاهی، کارشناس آموزش‌وپرورش در یادداشتی نوشت:

بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه، دولت موظف شده است تا سهم دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای را به ۵۰ درصد افزایش دهد. هرچند این سیاست در ظاهر با هدف مهارت‌افزایی و ارتقای اشتغال‌پذیری تدوین شده است، اما از منظر سیاست‌گذاری آموزشی و توسعه متوازن سرمایه انسانی، با ابهامات اساسی مواجه است.

۱) تعیین این نسبت بدون اتکا به مطالعات آمایش سرزمینی، آینده‌پژوهی بازار کار و تحلیل نیازهای بخشی کشور، موجب عدم انطباق هدف با واقعیت‌های اقتصادی و منطقه‌ای می‌شود. نیاز مهارتی استان‌هایی چون خوزستان، کرمان و خراسان رضوی یکسان نیست و اجرای یک سیاست کمّی یکسان در سراسر کشور، منجر به اتلاف منابع و انحراف در مسیر توسعه مهارت‌ها خواهد شد. مطابق آمار وزارت آموزش و پرورش ۸۰٪ هنرجویان فنی و حرفه‌ای تنها در ۱۰ رشته (شبکه و نرم‌افزار، حسابداری، الکترونیک، مکانیک خودرو، طراحی و دوخت، الکتروتکنیک، معماری داخلی، تربیت بدنی، گرافیک، ساختمان) مشغول به تحصیل هستند.

۲) تجربه نشان داده است که در غیاب چنین نقشه‌ای، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای اغلب به سمت رشته‌های کم‌هزینه و بعضاً غیرمولد متمایل و غالباً به‌صورت تئوری ارائه می‌شود تا صرفاً شاخص‌های آماری تحقق یابد. این امر از تحقق هدف اصلی سیاست یعنی ارتقای مهارت‌های تخصصی در صنایع کلیدی بازمی‌دارد. برای مثال ۱۰/۳٪ هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در رشته حسابداری و ۱۶/۲٪ نیز در رشته شبکه و نرم‌افزار مشغول به تحصیل هستند. مجموعاً ۶۵٪ هنرجویان دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش در ۶ حرفه مشغول به تحصیل‌اند.

۳) مطابق آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش از تعداد و درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم رشته‌های شاخه نظری در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، توازن رشته‌ای میان شاخه‌ نظری نیز وجود ندارد. بر این اساس ۱۸/۵٪ دانش‌آموزان شاخه نظری پایه دهم در رشته ریاضی، ۳۶/۶٪ در تجربی و ۴۴/۱٪ در علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند. استان‌های سیستان‌ و بلوچستان با ۳٪، ایلام ۷/۶٪ و لرستان با ۷/۸٪ کمترین میزان ثبت‌نامی را در رشته ریاضی داشته‌اند.

در نهایت، تأکید یک‌جانبه بر آموزش‌های فنی، غفلت از نقش بنیادین علوم انسانی و علوم پایه را به دنبال دارد. پیشرفت ملی مستلزم تعامل میان علم، فناوری و اندیشه است. تجربه رشد علمی کشور در دهه ۱۳۸۰، که در حوزه‌هایی مانند نانو، هوافضا و انرژی هسته‌ای بروز یافت، محصول گرایش دهه‌های پیشین در رشته‌های ریاضی و مهندسی بود. عبور آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای از مرز ۵۰ درصد در نخستین سال اجرای برنامه هفتم، زنگ خطری برای سیاست‌گذاران آموزشی است.

بی‌توجهی به توازن میان شاخه‌ها و رشته‌ها، می‌تواند در آینده همانند ماجرای غفلت از کاهش جمعیت کشور و پیری نسل، به چالشی ملی بدل شود. اصلاح این مسیر، نیازمند بازنگری در سیاست هدایت تحصیلی، تقویت پیوند آموزش با آمایش منطقه‌ای و توجه دوباره به نقش علوم پایه و انسانی در پیشرفت کشور است.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9606
  • نویسنده : محمدرضا ملاشاهی
  • منبع : رستا
  • 10 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.