به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از ایسنا، احمد محمودزاده؛ در یکصد و هجدهمین جلسه شورای سیاست گذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی که در سالن جلسات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از برنامههای آتی و پیشرو سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و شهریه مدارس، گفت: مدارس غیردولتی در حال حاضر حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر دانش آموز در ۱۸ هزار و ۷۵۰ مدرسه با تعداد نیروی انسانی۲۳۰ هزار نفر که از میان آنها حدود ۱۷۰ هزار نفر نیروی آزاد هستند را در خود جای داده است که به عنوان مجموعه عظیم آموزشی و تربیتی در آموزش پرورش، بخشی از تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم را برعهده دارد.
وی توسعه کمی برای سال آینده را، با محوریت آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش، مدارس وابسته به دستگاهها و اولویت در دوره اول ودوم متوسطه دانست و گفت: ما سعی خواهیم کرد شیب ملایمی در بحث توسعه مدارس ابتدایی داشته و بیشتر توسعه را در بخش آموزشهای فنی حرفهای، کاردانش و دوره اول و دوم متوسطه داشته باشیم.
محمودزاده محور دوم برنامه های سازمان مدارس و مراکز غیردولتی را بحث استقرار سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی با مشارکت سایر معاونتهای ذی ربط دانست و گفت: از طریق شاخصهای آموزشی و پرورشی و رصد آن ها، استانداردهای آموزش و پرورش را برای مدارس غیردولتی تعریف کردهایم. امسال هم در تعیین الگوی شهریه مراتبی از این استانداردها را در سامانه جایگزین خواهیم کرد.
وی گفت : موضوع نیروی انسانی اهمیت زیادی در تعلیم و تربیت دارد و به عنوان عنصر اصلی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است. از این رو نگاه تخصصی ما به توانمند سازی نیروی انسانی از طریق آموزشهای حضوری و غیرحضوری است. همچنین در خصوص بیمه همکاران فرهنگی پیشنهاداتی داشتهایم که قبلا در شورای معاونین نیز مطرح شده بود که ان شاءالله با هماهنگی صندوق اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.
محمودزاده افزود: تخصصی کردن و آموزش و توانمندسازی همکاران در مدارس غیردولتی و همچنین ایجاد انگیزه از طریق پیگیری امورات مربوط به بیمه و کارهای رفاهی از اولویتهای دیگر سازمان است که با همکاری مؤسسان انجام خواهد پذیرفت.
وی ادامه داد: طی مصوبه پیشنهادی به دنبال آن هستیم که همکاران نیروی آزاد مدارس غیردولتی بتوانند از ظرفیتها و امکانات رفاهی آموزش و پرورش استفاده کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: استقرار نظام جامع فعالیت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی در بستر الکترونیک محور دیگری از برنامههای سازمان است که با عنوان مدرسه شیشهای طرح شده است و شامل چندین فاز می باشد که در آن تمامی فرآیندهای تعلیم و تربیت، بحث شهریه، نظرسنجی و نظرخواهی با حضور اولیاء و بحث های رتبه بندی در قالب این مدرسه شیشهای برای دانش آموزان و اولیاء به ویژه بحث شفافیت که یکی از شعار های کلیدی دولت سیزدهم است به نحو شایسته ای ارائه شود.
وی گفت: یکی ازفاز های مهمی که قرار است انجام پذیرد؛ راه اندازی سامانه ارزیابی فردی در جهت شفاف سازی عملکرد مدارس غیردولتی است که مباحثی از جمله؛ «بحث برابری شهریه مصوب با شهریهای که در مدرسه از اولیا گرفته می شود»، «رصد خدمات متناسب با شهریه و برنامههای ارائه شده از طریق مدرسه»، «استقرار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق این سامانه»، «ارزیابی و نظارت غیر مستقیم دولت و نظارت مردم مبنی بر فرآیند های تعلیم و تربیت، از طریق این سامانه و….در این سامانه دیده می شود.
وی در بحث الگوی شهریه اظهار کرد: مبنای الگوی شهریه امسال درصدی نیست و در نگاه جدید سازمان به موضوع شهریه، آنچه اهمیت و وزن بیشتری دارد، کارهای پرورشی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین ساحتهای شش گانه که شاخص های آن را در مدرسه تعیین می کنیم، است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی گفت: با توجه به این که ۸۵ درصد از مدارس کشور استیجاری هستند و نرخ شهریه در شهرهای مختلف متفاوت است، تعیین میزان شهریه به عواملی از جمله برنامههای آموزش و پرورش، افزایش و کاهش تراکم کلاسی، سرانه فضا، تجهیزات نوسازی، امکانات تربیتی و آموزشی،مباحث پرورشی، امکانات و سالنهای ورزشی مدارس و مهمترین فاکتور شفافیت موضوع نیروی انسانی بستگی مستقیم دارد.
انتهای پیام/