• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
13

پژوهش دانشگاه فرهنگیان و راه‌های نرفته‌اش

  • کد خبر : 1141
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
پژوهش دانشگاه فرهنگیان و راه‌های نرفته‌اش
پژوهش، شاخص تولید علم و موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می‌شود. در این بین، اهمیت پژوهش و تولید علم در نظام آموزش و پرورش و در راس آن دانشگاهِ معلم‌سازِ فرهنگیان دو چندان است؛ تا جایی که در اساسنامه این دانشگاه، تولید و نشر آن را از وظایف مهم این دانشگاه به شمار آورده است.

به گزارش سرویس تربیت معلم پایگاه خبری تحلیلی رستا، صادق صفری‌پور: عنصر دانایی در دنیای امروز از اصلی‌ترین محورها و شاخص‌های پیشرفت و تعالی یک جامعه، می‌باشد. سنجش سطح دانایی، بستگی به میزان تولید علم، گسترش آن و دسترسی سریع به منابع علمی دارد.

پژوهش، شاخص تولید علم و موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می‌شود. در این بین، اهمیت پژوهش و تولید علم در نظام آموزش و پرورش و در راس آن دانشگاهِ معلم‌سازِ فرهنگیان دو چندان است؛ تا جایی که در اساسنامه این دانشگاه، تولید و نشر آن را از وظایف مهم این دانشگاه به شمار آورده است.

پژوهش در دانشگاه فرهنگیان می‌تواند یک خلاء بزرگ پژوهشی در حوزه آموزش‌پژوهی در آموزش عالی کشور را پر کند و زمینه توجه پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت را به این موضوع فراهم سازد.

متاسفانه در این سال‌ها آن طور که شایسته دانشگاه فرهنگیان است به این مقوله توجهی صورت نگرفته و دانشگاه رویکرد آموزش‌محوری را پیش گرفته و پژوهش‌محوری درصد کمی از برنامه‌های دانشگاه را شامل می‌شود.

محمود مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اولین جشنواره نوآوری‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت که متاسفانه بر اساس شاخص‌های ارزیابی وضعیت پژوهشی در دانشگاه، حال پژوهش در دانشگاه فرهنگیان خوب ارزیابی نمی‌شود.

این حال بد، ناشی از موانعی است که بر سر راه پژوهش وجود دارد و هدف گزارش حاضر، برجسته کردن این موانع برای مدیران و پیشنهاداتی برای رفع آن است.

‌‌‌

فرهنگیان؛ به اسم دانشگاه، به رسم مدرسه!

یکی از ایرادات بسیار مهم دانشگاه، حاکم نبودن فضای آکادمیک بر آن است که اساتید دانشگاه و دانشجویان نیز به آن اذعان دارند.

محمد رستمی، دانشجوی انصرافی دانشگاه ایلام و دانشجومعلم این دانشگاه، معتقد است فضای این دانشگاه نسبت به بقیه دانشگاه‌ها بسیار فرق می‌کند و به سختی می‌توان آن را دانشگاه خواند! هیچ رغبتی از طرف دانشجوها و مشوقی از طرف اساتید و مسئولان برای پژوهش‌گری وجود ندارد و حتی بعضی از اساتید با ساز و کار پژوهش آشنایی ندارند. در بعضی از موارد اختلاف سطح علمی بین اساتید دانشگاه با دانشگاه های مادر بسیار زیاد است و نمی توان از آن ها کمک گرفت.

هئیت علمی دانشگاه پیام نور و استاد مدعو پردیس مدرس اظهار داشت که دانشجو در این دانشگاه بد عادت شده است و همه چیز را با پارامتر نمره می‌سنجد. مثلا وقتی پیشنهاد انجام پژوهش می‌دهم، می‌گویند استاد چند نمره دارد!!! سخت است چنین دانشجویی را به سمت پژوهش سوق دادن! از طرفی معدود افرادی هم که مشتاق باشند، امکانات موجود آنها را دلسرد می‌کند. وقتی کتابخانه مجهزی نباشد یا دسترسی پایگاه اطلاعاتی محدود باشد، شکوفایی پژوهش در این دانشگاه دور از ذهن است.

‌‌‌

سرعت‌گیر کمبود امکانات

تقریبا می‌توان گفت که هر مشکلی که در دانشگاه فرهنگیان رصد می‌شود، ردپای کمبود امکانات در آن به چشم می‌خورد. چه بسا این مسئله در بحث پژوهش بیش از سایر حوزه‌ها تاثیرگذار است.

نبود کتابخانه‌های مجهز و به روز، عدم دسترسی به پایگاه اطلاعاتی داده، عدم وجود زیرساخت مناسب پژوهش در دانشگاه و سراهای دانشجویی و… همه‌ی این‌ها موجب دلسردی پژوهش‌گران می‌شود. اتفاقاتی که نظیر آن را فقط در پردیس‌های دیگر این دانشگاه می‌توان یافت،

حسین بیگی، دانشجوی پردیس شهید مدرس ایلام بیان کرد که سایت مجهز به سیستم‌های کامپیوتری نه در خوابگاه که حتی در فضای دانشگاه هم وجود ندارد و تنها راه دانشجو برای دسترسی به اندک پایگاه‌های اطلاعاتی را نیز از بین می‌برد. نظیر این اتفاق، برای پردیس امام جعفر صادق(ع) این شهر نیز دردوران پیش از کرونا وجود داشت.

‌‌‌

پژوهش؛ بدون هدف، بدون برنامه

متاسفانه هیچ ساز و کار و برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای امر پژوهش در پردیس‌ها وجود ندارد و همین باعث سردرگمی مشتاقان به پژوهش می‌شود. معاونت پژوهشی نیز در پردیس‌ها عموما فعالیت مثمر ثمری برای سوق دادن دانشجو و استاد به سمت پژوهش ندارند. برای مثال تعداد کارگاه‌های برگزار شده مرتبط با امر پژوهش در پردیس مدرس ایلام از مهرماه سال ۹۷ تا الان کمتر از ۱۰ عدد است و این عدد، برای یک پردیس فاجعه به شمار می‌آید.

کثرت واحد‌های رشته‌های مختلف که وقت پژوهش را از دانشجو سلب کرده از یک سو و کم بودن تعداد واحدهای مرتبط با پژوهش از سویی دیگر از موانع گسترش پژوهش است و علاوه بر آن، درست ارائه ندادن همین واحدهای کم، باعث ناکارآمدی برنامه درسی در امر پژوهش شده است.

پدرام احمدی، دانشجومعلم در این باره معتقد است که عجیب است که ما دروسی مثل روش تحقیق و آمار را برای رشته‌هایی مثل زیست‌شناسی و زبان انگلیسی نداریم! جدای از این‌ها در اندک واحد‌های مرتبط با امر پژوهش مثل اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی نیز به دلیل کمبود استاد، غالبا حتوای مرتبط با واحد آموزش داده نمی‌شود و همین باعث شده مایی که دانشجوی علوم تربیتی نیستیم، برای به‌کارگیری دانسته‌هایمان به مشکل بر بخوریم.

‌‌‌

همه برای هئیت علمی، هئیت علمی برای خودش!

یکی از موانع مهم که بر سر راه پژوهش‌گران دانشگاه فرهنگیان وجود دارد این است که تمام امکانات و زمینه‌ها برای هئیت علمی و کارمندان دانشگاه فراهم شده و بقیه نادیده گرفته می‌شوند!

استاد مدعو پردیس امام جعفر صادق (ع) اعلام کرد هیچ مشوقی برای اساتید حق‌التدریس وجود ندارد که به سمت پژوهش بروند؛ برای مثال سرفصل‌ها و موضوعات پژوهشی و مطالعاتی که وزارت آموزش و پرورش برای ترغیب بقیه اعلام کرده، موضوعاتی واقعا مفید هستند و جای کار دارند؛ اما شرط حضور را عضو هیئت علمی بودن این دانشگاه اعلام کرده‌اند. یعنی بقیه وجودشان اهمیتی ندارد! از طرفی دانشگاه می‌گوید که ما فرصتی فراهم کرده و با مجلات قراداد بسته‌ایم. اما همانطور که می‌دانید باید از طریق آی پی دانشگاه وصل شد تا بتوان از فرصت استفاده کرد. بروید و بگردید کدام اتاق از اتاق‌های اساتید در پردیس‌های دیگر مجهز به رایانه است و آیا اصلا دانشگاه‌ها به این موضوع توجه کرده‌اند؟

محمد رحمتی، دانشجو معلم بیان می‌کند که دانشجو اینجا نادیده گرفته می‌شود و روی هیئت علمی مانور داده می‌شود. کسانی که قبلا امتحان‌شان را پس داده‌اند. در سال جدید قراداد با مجلات خوبی بسته شده ولی چون امر ساده‌ای مثل ایجاد آکادمیک ایمیل را پیگیری نکرده‌اند، فقط اعضای هیئت علمی که در دانشگاه حضور دارند می‌توانند از این فرصت بهره ببرند.

‌‌‌‌

نابسامانی انجمن‌های علمی

یکی از پایه‌های محکم کارهای پژوهشی در دانشگاه‌های دیگر، وجود انجمن‌ها در رشته‌های مختلف است. در حالی که انجمن فعال در دانشگاه فرهنگیان انگشت‌شمار است!

فعال نبودن انجمن‌های علمی و نبود ساز و کار مشخص برای افراد متقاضی ثبت‌نام بخش مهمی از نابسامانی انجمن‌های علمی را شامل می‌شود. نابسامانی‌ای که تاثیر گسترده‌ای در عدم وجود انگیزه کافی در دانشجویان و ایجاد فضای آکادمیک در دانشگاه فرهنگیان دارد.

موانعی که مطرح شد تنها بخشی از موانعی است که بر سر راه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، موانعی که امید می‌رود با همت مسؤلین مرتفع شوند و راهی که برای پیشرفت پژوهش در دانشگاه فرهنگیان آغاز شده هموارتر از دیروزها شود.

‌‌‌

‌‌

‌‌

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1141
  • نویسنده : صادق صفری‌پور
  • منبع : رستانیوز
  • 1102 بازدید
  • 4 دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. یکی از معظلات این دانشگاه اینه که خود اساتید از لحاظ علمی وزنه نیستن

  2. ای کاش به موضوع کارورزی هم همینطور اصولی بپردازید

  3. ای کاش به موضوع کارورزی هم همینطور اصولی بپردازید

  4. واقعا فرهنگیان به اسم دانشگاه به رسم مدرسه احسنت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.