• امروز : پنج شنبه - ۲۴ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 14 November - 2024
8
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جشنواره الگوهای روش تدریس برتر ویژه‌ی اساتید فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان آمادگی تبادل تجربه در روش‌های تدریس با دانشگاه‌های دیگر را دارد

  • کد خبر : 5631
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
دانشگاه فرهنگیان آمادگی تبادل تجربه در روش‌های تدریس با دانشگاه‌های دیگر را دارد
غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان: در تلاشیم بتوانیم جشنواره الگو‌های روش تدریس برتر را در سطح کشوری برگزار کنیم تا یک شبکه تعاملی بین اساتید دانشگاه فرهنگيان و ساير اساتید در دانشگاه‌های ديگر برقرار شود. دانشگاه فرهنگیان آمادگی لازم در زمینه آموزش و یاددهی وتبادل و انتقال تجارب به دانشگاه‌های طرف تفاهم را دارد.

به گزارش پايگاه خبری رستا، سرویس تربیت معلم، حنانه توکلی‌زاده، جشنواره ی الگوهای روش تدريس برتر ويژه‌ی اساتيد دانشگاه فرهنگيان در اردوگاه باهنر برگزار شد و در این مراسم از برگزيده های كشوری تقدير شد.

سعيد غياثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن تبريک به برگزيدگان درمورد تداوم این جشنواره ها و ايجاد تعامل با ساير دانشگاه‌ها گفت:

انتظار داریم كه در جشنواره بعدی یعنی دومین جشنواره، دانشگاه‌های همیار و طرف تفاهم ما جشنواره را گسترش دهند تا بتوانیم آن را در سطح کشوری برگزار کنیم که یک شبکه تعاملی بین اساتید دانشگاه فرهنگيان و ساير اساتید در دانشگاه‌های ديگر برقرار شود.
دانشگاه فرهنگیان آمادگی لازم در زمینه آموزش و یاددهی وتبادل و انتقال تجارب به دانشگاه‌های طرف تفاهم را دارد. مشارکت اساتید و دانشگاه‌ها در این جشنواره‌ها می‌تواند زمینه رشد هر دو دانشگاه را فراهم کند.

وى درمورد اقدامات صورت گرفته افزود: یکی از قدم‌های جدی که برداشته شد، شکل‌گیری دبیرخانه‌های تخصصی کشوری با هدف تعامل جدی بین اساتید ما در یک رشته و در سطح کشور درزمینه های مختلف ازجمله :
بازنگری برنامه‌های درسی، تولید محتوا ،تدوین کتب درسی و سایر اموری كه از مجموعه رشته ها و اساتيد انتظار می رود، بود.

تغییر نگرش معلم نسبت به برنامه‌ی درسی از ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان است

در ادامه ی جشنواره علی لطيفی، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزی آموزشی در رابطه با اينكه دیدگاه‌ها نسبت به برنامه‌ی درسی متحول شده باید چگونه باشد، گفت:
سازمان در دوره‌ی جديد مبتنی بر تجربه‌های قبلی، در سه مسئله متمركز شده است. يعنی اگر قرار باشد برنامه‌ی درسی بر اساس مطالباتی که در اسناد تحولی ما آمده متحول شود، سازمان بايد سه ماموريت عمده انجام دهد. وجه مشتركی دارند،‌ از منظر مدرسه و نياز به برنامه‌ی درسی به آن توجه شده است.
١)به مدرسه چشم انداز و راهنمای عمل از برنامه‌ی درسی ملی بدهد. سازمان پژوهش بايد با مدرسه در افق برنامه‌ی درسی گفت و گو داشته باشد.
٢)دست مدرسه را از مواد و منابع آموزشی در جهت تحقق برنامه‌ی درسی پر كنيم.اين مواد و منابع آموزشی ابزارهايی هستند كه معلم ما در مدرسه می تواند فرصت های يادگيری غنی را طراحی كند تا دسترسی مدرسه به مواد آموزشی تسهیل شود .
٣)حمايت و پشتيبانی از معلم تا بتواند طراحی آموزشی مناسبی داشته باشد. يک برنامه‌ی درسی خوب كه متناسب با نياز دانش آموز باشد نيازمند طراحی آموزشی خوب از طرف معلم است.

برای اينكه اين سه ماموريت اتفاق بيوفته يک سری اقداماتی در سازمان پژوهش صورت گرفته و ادامه هم خواهد داشت.

درادامه لطیفی درمورد الزامات دانشگاه فرهنگيان جهت تحول برنامه‌ى درسى گفت:
یکی از ماموریت های مهم وجدی دانشگاه فرهنگیان تغییر نگرش معلم نسبت به برنامه درسی است. اینکه نگرش معلم به محتوا از چه جنسی است و آیا محتوا را به عنوان یکی از عناصر و ارکان برنامه درسی میداند یا نه فقط درحد کتاب چیزی را میبیند. برای تاثیر گذاری کتاب ها ودروس باید نگرش معلم تغییر کند.
دومین ماموریت دانشگاه فرهنگیان، توانمند سازی معلم برای یک طراحی آموزشی قوی جهت تکمیل جورچینی که سازمان پژوهش اسکلت اصلی و بنیادی آن را ارائه میدهد.


در ادامه‌ی این مراسم، معصومه نجفی پازوکی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش هم به عنوان یکی از سخنرانان این جشنواره به نقش معلم ونیروی انسانی به عنوان بزرگترین گنج و سرمایه اشاره كرد و گفت:
وظیفه جذب، نگهداشت و توانمندسازی این سرمایه با دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که آنهم در گرو رعایت شان ومنزلت معلم است. مسئله این است که چقدر این باور را در دانشجومعلم ايجاد ميكنيم كه انسان بزرگ و متفاوتی است؟ چقدر سازو كار اينكه معلمی شغل انبياست را در دانشگاه اجرا كرده‌ایم؟
زنگ خطر جدی آنجاست كه دانشجومعلمان ما بالخصوص پسران بعد از دو ترم از انتخاب خود پشيمان می شوند. يعنی ما نتوانستيم نگرش حس معلمی و متفاوت بودن مسئوليت آن را اجرا كنيم.
وی در ادامه افزود: باید در كارورزی معاونت ابتدايی شرايطی فراهم كند كه مدارسی كه ميزبان دانشجو معلمان هستند، دانشجو معلم را تكريم كنند. برخوردی نداشته باشند كه دانشجو را كوچک كند. نكته ی دوم تغيير رويكرد معلم در امر آموزش است. چندسال است كه صحبت ما فاصله گرفتن از رفتارگرايی است كه گفتمان ساخت و ساز گرايی را جا بيندازيم اما واقعيت چيز ديگريست. بايد رويكرد عوض شود و كمک كنيم تحول رخ دهد.

یه دهه است کتاب‌های درسی تغییر کرده، اما روش‌های تدریس معلمان با همان نگاه سابق است

وی در ادامه گفت: يك دهه است كه مدل كتاب ها تغيير كرده است، رويكرد رياضی حل مسئله شد، رويكرد كتاب علوم كاوشگری شد، رويكرد كتاب فارسی شايستگی ارتباطی و… اما معلم را چون آموزش نداديم، همچنان اتفاقی كه در كلاس درس است همان نگاه های سابق است.يك سرمشق غلط را معلم ها مدام رونويسی می كنند.
كمک كنيم تا اين گفتمان غلط را عوض كنيم وگرنه در سطح ملی با٣٦٠ هزار معلم ابتدايی نمی توانيم كاری كنيم. عزم ملی و هم افزايی نياز است. مثلا يكی از كارهايی كه اخيرا در رسانه ها بازخورد زيادی داشته روز بدون كيف است.

روز بدون كيف يكی از دلايلش حذف كتاب درسی از روی ميزاست.
ما ميخواهيم معلم بفهمد كتاب يكی از ابزار های آموزشی است. معلم تو بايد بتوانی طراحی آموزشی ايجاد كنی و بايد بتوانی بدون كتاب موقعيت يادگيری خلاقی را ايجاد كنی ، چيزی كه معلمان ما در اين زمينه ضعف دارند.كمك كنيم اين نگاه را عوض كنيم.

در پایان منيژه حسينی راد، استاديار هيئت علمی پيمانی در پرديس امام جعفر صادق ايلام از برگزيدگان اين جشنواره درمورد اهداف و رويكرد اين جشنواره گفت:

اين جشنواره بخش های مختلفی داشت اعم از روش تدريس، طرح درس نويسی و طراحی آموزشی.
من در قسمت روش تدريس آموزش علوم تحربی ابتدايی شركت كردم و هدفم اين بود كه با توجه به رسالت دانشگاه فرهنگيان كه يك دانشگاه ماموريت محور است و تربيت دانشجومعلمان برای ما بسيار مهم است بايد هويت معلمی ام را تقويت كنم و مدام بايد به فكر توسعه ی فردی خودم باشم و هم اينكه ميخواستم خودم را به چالش بكشم در اين جشنواره شركت كنم و خداروشكر توانستم جزو برگزيده ها باشم.

وی راجع به اثرگذاری اين جشنواره افزود:
امسال شركت در جشنواره را كمی دير اعلام كردند و قطعا اگر زودتر اعلام ميشد، همكاران بيشتری مايل شركت می كردند. ما قبل از اين جشنواره، جشنواره ی دانشجويی هم داشتيم و بسيار استقبال شد و دانشجويان به دنبال برگزاری مجدد اين جشنواره بودند.قطعا اگر همين الان هم از همكاران چه اعضای هيئت علمی مامورين چه مدرسين مدعو بدانند همچين تقدير و تشكری انجام می شود و برای دانشگاه مهم است كه چه استادی روش تدريس خوبی دارد كه هم مقبوليت دانشجويی داشته است و هم از نظر اساتيد مربوطه مورد قبول واقع شده است قطعا آن ها هم دوست دارند شركت كنند و اين پی در پی نتيجه می دهد و باعث تعامل با همكاران می شود و نه تنها روی انگيزه‌ی استاد تاثير دارد بلكه روی دانشجويان من نيز اثر دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.