• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
12
حمید بوالی در گفتگو با رستا:

اجازه ندهید دانش‌آموزان افغان از «مهر» جا بمانند

  • کد خبر : 3238
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
اجازه ندهید دانش‌آموزان افغان از «مهر» جا بمانند
حمید بوالی معلم و روزنامه نگار فعال حوزه دانش آموزان اتباع افغان گفت: با وجود اینکه روزهای کمی تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، هنوز اداره کل امور اتباع و مهاجران تکلیف تحصیل برخی از دانش آموزان افغان را مشخص نکرده است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس مدارس، حمید بوالی معلم و روزنامه نگار فعال حوزه دانش آموزان اتباع افغان در گفتگو با زهرا سلیمانی خبرنگار رستا گفت: تاریخ تحصیل دانش آموزان افغان در ایران یک تاریخ پرفراز و نشیب است. این مهاجران در سال‌های مختلف با سیاست‌های مختلفی منع یا مجاز به تحصیل در ایران شدند و این روند در دولت‌های مختلف ادامه داشته است. در سال ۱۳۹۴ رهبر انقلاب در پیامی خواستار تحصیل همه مهاجران افغانستانی بدون قید و شرط در مدارس ایرانی شدند. این یک انقلاب بزرگ در تحصیل دانش آموزان افغان ساکن ایران بود به این معنا که هر کودک افغانستانی که در ایران است را مجاز به تحصیل دانستند، خواه مجوزهای سکونت قانونی را کسب کرده باشد خواه نکرده باشد.

در این گفتگو رستا سعی بر آن داشته است تا از چرایی مشکلات دانش آموزان اتباع افغان به هنگام ثبت نام در مدارس کشور، در گفتگو با حمید بوالی پرده بردارد.

 

سال تحصیلی دشوار در ساماندهی دانش آموزان افغان

سیل عظیم ورود مهاجران افغان به کشورمان به دلیل تحولات سیاسی افغانستان، سال تحصیلی جدید را با پیچیدگی‌های زیادی رو به رو کرده است.

بر اساس سرشماری‌ها تعداد مهاجرانی که امسال به ایران مهاجرت کرده‌اند؛ یک تا یک‌ونیم میلیون نفر است که در مقایسه با سه میلیون نفری که در کشور از قبل سکونت داشتند، تعداد قابل توجهی است.

دولت سیزدهم از همان ابتدا سخنان امیدوار کننده‌ای خصوص مهاجران و به ویژه مسئله تحصیل کودکان مطرح کرد و تدوین پیش نویس تشکیل سازمان مهاجران از تلاش‌های دولت مردمی بوده است که امیدواری‌ها را برای تغییر در وضعیت دانش آموزان و مهاجران افغان بالا برد. در همین راستا یک سرشماری از مهاجران افغان بدون مدارک اقامتی انجام شد که یک اقدام آرمان گرایانه بود و سرنوشت یک و نیم میلیون نفری که به تازگی به ایران آمده بودند و همچنین مهاجرانی که در سال‌های قبل در ایران بودند اما  موفق به کسب مدارک هویتی نشده بودندمشخص کرد. طبق اعلام وزارت کشور و اداره امور کل اتباع و مهاجران نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این سرشماری شرکت کردند و ما در حال حاضر با جمعیت بسیار کمی از مهاجران افغان مواجهیم که مدارک قانونی ندارند.

 

اداره اتباع وضعیت تحصیل دانش آموزان افغان را تعیین تکلیف کند

هر ساله در اردیبهشت ماه اداره اتباع شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع را اعلام می کند. این کار امسال کمی دیرتر انجام شد. تکلیف مهاجرانی که مدراک اقامتی داشتند خیلی زود مشخص شد و در مدرسه ثبت نام کردند.

مردادماه در بخش نامه‌ای تکلیف دو دسته دیگر از دانش آموزان مشخص شد؛ کسانی که سال پیش در مدارس ایران درس می‌خواندند و برگه حمایت تحصیلی داشتند و کسانی که در بازشماری شرکت کرده بودند. اما تکلیف کودکانی که در سرشماری جدید وزارت کشور و اداره اتباع به تازگی برگه اقامت را دریافت کرده‌ بودند تا کنون مشخص نشده است و  با وجود اینکه روزهای کمی تا بازگشایی مدارس مانده است، اداره اتباع نیز در این باره سکوت کرده است.

 

برخورد سلیقه‌ای مدارس در ثبت نام دانش آموزان اتباع

تحصیل کودکان افغان در مدارس ایرانی دارای دو مرحله است، مرحله اول؛ این مهاجران باید ابتدا از وزارت کشور و اداره امور کل اتباع و مهاجران برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند و در مرحله دوم؛ باید با در دست داشتن این مدارک حمایت تحصیلی به آموزش و پرورش مراجعه کنند و آنجا در مدارس ثبت نام شوند.

در سال گذشته وزارت کشور برای همه دانش آموزان اتباع برگه حمایت تحصیلی را صادر کرد اما در مدارس این دانش آموزان با مشکلات زیادی برخورد کردند، مشکلاتی که گاهی غیرطبیعی بودند مانند: نبودن ظرفیت جهت پذیرش دانش آموزان و برخوردهای سلیقه‌ای برخی از مدیران آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور یا مدیران مدارس که بارها از سوی مهاجران این برخوردها گزارش شد.

 

گروه‌های مردمی برای مسئله تحصیل کودکان افغان به میدان بیایند

ظرفیت قابل توجهی از مردم وجود دارند که وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای حل مشکل تحصیل کودکان افغانستانی استفاده کنند. با توجه به ظرفیت گروه‌های مردمی، جهادی و فعالان حوزه مهاجران و حتی خود مهاجران یک ساز و کاری ترتیب داده شود که این کودکان از تحصیل جا نمانند و از ظرفیت آموزش مجازی، مدارس خودگردان استفاده کنند. همچنین فعالان فرهنگی جمعیت مهاجران می‌توانند به دولت کمک کنند که هم به دستور رهبر انقلاب مبنی بر تحصیل بدون قید و شرط دانش آموزان اتباع عمل شود و هم مدارس و آموزش و پرورش کشورمان دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3238
  • نویسنده : زهرا سلیمانی
  • منبع : رستانیوز
  • 446 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.