محمود امانی تهرانی در گفتوگو با پانا درباره جزئیات آییننامه مدارس اظهار کرد: «بررسیهای انجام شده در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۷۶، نشان داد که فقدان یک آییننامه جامع برای اداره مطلوب مدارس و وجود ضوابط و مقررات متعدد، پراکنده و بعضا غیرهمسو با مدرسه، مدیران مدارس را در اجرا با مشکلات و چالشهایی مواجه کرده است. این بررسیها در راستای سیاست مدرسه محوری، منجر به تصویب آییننامه اجرایی مدارس در جلسه ۶۵۲ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۲۰/۵/۱۳۷۹ شد.»
وی افزود: «با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و گذشت ۲۰ سال از اجرای آییننامه مذکور، ضرورت بازنگری در آییننامه اجرایی مدارس و تدوین آییننامهای جامع و کامل برای اداره بهینه و با کیفیت مدارس منطبق با اسناد بالادستی برای پاسخگویی به تحولات محیطی، اقتضائات، شرایط و نیازهای حال و آینده دانشآموزان و جامعه، افزایش اختیارات تصمیمگیری مدرسه و زمینهسازی برای توسعه مشارکت بیشتر عوامل سهیم و موثر در مدرسه به ویژه خانوادهها (ظرفیتهای درون مدرسه و محیط پیرامونی) احساس شد.»
امانی تهرانی بیان کرد: «بر این اساس، دبیرخانه شورا با مشارکت کارشناسان ستادی، استانی و نمایندگانی از مدیران مدارس دورههای تحصیلی، نسبت به تدوین پیشنویس آییننامه اجرایی مدارس اقدام کرد که پس از اعتبار بخشی در چند مرحله و اخذ نظرات کارشناسی، در شورای عالی آموزش و پرروش مطرح و با تصویب کلیات آن، موضوع برای بررسی و تصویب به کمیسیون معین شورای عالی ارجاع شد.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «این آییننامه که به استناد بند ۸ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، مفاد سند تحول بنیادین و وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش وپرورش و با هدف ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربیات یادگیری، به شرح زیر به تصویب رسید، به عنوان راهنمای عمل مدیران، بستر لازم را برای مشارکت مدیران، معلمان، دانشآموزان، خانوادهها و جامعه محلی در اداره بهینه مدرسه و ایفای وظایف و ماموریتهای محوله برای تحقق اهداف دورههای تحصیلی، فراهم میآورد.»
اهداف آییننامه مدارس
وی اهداف این آیین نامه را برشمرد و افزود: «ارتقای جایگاه مدرسه بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت؛ تمرکززدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات؛ شفافسازی و پاسخگو کردن مدارس در قبال تصمیمها؛ افزایش انعطافپذیری و بهبود ارتباطات درون مدرسهای؛ توسعه مشارکتجویی و مشارکتپذیری عوامل سهیم و موثر (معلمان، دانشآموزان، خانوادهها، نهادهای محلی و منطقهای و …) برای افزایش بهرهوری(کارآیی و اثربخشی) مدرسه از جمله اهداف این آیین نامه است.»
امانی تهرانی با بیان فصول مختلف آییننامه جدید مدارس اظهار کرد: «در سند تحول بنیادین، از مدرسه به عنوان محلی برای شکل گیری موقعیتهای مختلف یادگیری مؤثر، نام برده میشود، لذا مدرسه محل درک و اصلاح موقعیت است و آیین نامه اجرایی جدید مدارس نیز با این نگاه به مدرسه در فضای جدید شکل گرفته است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: «بر اساس تحلیلی که از سند تحول بنیادین صورت میگیرد، مأموریت مدرسه این است که بر تربیت رسمی و عمومی متمرکز باشد؛ البته در دوره تربیت رسمی و عمومی، از مدرسه انتظارات زیادی بیان میشود در حالی که مدرسه یک مأموریت اولیه دارد. بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه باید بر شایستگیهای پایه یادگیری، رشد متوازن در شایستگیهای تربیتی در ۶ ساحت و مأموریتهای ویژه ملی متمرکز باشد.»
در سند تحول بنیادین به «مدیر مدرسه»، نگاه ویژهای شده است
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به «مدیر مدرسه»، نگاه ویژه ای شده است و مدیر مدرسه، مخاطب بی واسطه سند تحول است افزود: «مدیر رکن ایجاد ارتباط موثر بین مدرسه، جامعه و حاکمیت، و دارای صلاحیت و اختیار، کنشگر و مسئول در قبال کیفیت و اثربخشی است. بنابراین آیین نامه اجرایی مدارس با این نگاه تدوین شده و نسخه امروز آن حاصل کار چند سال تلاش شورای عالی آموزش و پرورش است. آیین نامه اجرایی مدارس، دارای ۸ فصل است که ابتدا اجرای آزمایشی ۳ساله خواهد داشت.»
امانی تهرانی گفت: «این آیین نامه یک درسنامه و مفصل ترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که هدف آن ارتقای جایگاه مدرسه است؛ لذا، تقویت ارتباطات مدرسه، تمرکز زدایی، مشارکت جویی و …، در دستور کار مدرسه قرار خواهد داشت.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص چرخشهای تحول آفرین در پی این آیین نامه، اظهار کرد: «چرخشهایی را در راستای سند تحول بنیادین برای این آیین نامه در نظر گرفته ایم، بنابراین مدیران مدارس باید با این آیین نامه ارتباط برقرار کنند. برای آموزش این موضوع نیز اقداماتی در شورای عالی آموزش و پرورش، انجام خواهد شد.»
انتهای پیام/