به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش و پرورش، علیرضا خلوجینی: کنکور ۱۴۰۱ بار دیگر یک روایت ثابت را تکرار کرد و آن سهم بالای مدارس خاص و مدارس غیردولتی در کسب رتبههای برتر بود.
با حجت الله بنیادی به بررسی سهم مدارس در کنکور ۱۴۰۱ و ادامهی مسیر مدارس دولتی در رقابت با مدارس خاص و مدارس غیردولتی پرداختهایم.
مدارس سمپاد تیزهوش تربیت نمیکنند
رهبر انقلاب بارها بر توجه ویژه به استعدادهای برتر تاکید کردهاند که تاکید درستی است، چرا که استعدادهای برتر بازدهی و کارایی بیشتر و خطای کمتری دارند. برای رسیدن به پیشرفت نیاز است که توجه بیشتری به استعدادهای برتر داشته باشیم اما آیا استعداد برتر فقط در سه گروه نظری است؟
اگر استعدادها را محدود به گروهی خاص کنیم به یک خطای بزرگ دچار شدهایم. در خیلی از مشاغل که ما نیاز به افراد تیزهوش داریم که در مدارس تیزهوشان تربیت نمیشوند و البته این مدارس ظرفیت تربیت این دانش آموزان را ندارند. به عنوان مثال برای آزمون ورودی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از دانش آموزان ورودی پایه هفتم آزمون هوش و استعداد گرفته شد، آیا این آزمون ظرفیت جذب نخبگان برای مشاغل برتر کشور را دارد؟ خیر.
قشربندی مدارس به هر شیوهای ناصحیح است و سبب میشود کشور از استعدادهای برتر خود به درستی استفاده نکند.
مدارس غیردولتی معلمان برتر مدارس دولتی را جذب میکنند
چند سال در مدارس غیردولتی تدریس کردم، معلمان در این مدرسه باور داشتند که؛ نباید در مدارس دولتی وقت و انرژی گذاشت، باید وقت و انرژی خود را صرف مدارس غیردولتی کرد. خیلی از معلمانی که در مدارس غیردولتی فعالیت میکنند همان معلمانی هستند که در مدارس دولتی تدریس میکنند اما کسب شهرت و جایگاه خود را در مدارس غیردولتی دنبال میکنند. مدارس غیردولتی نیز معلمان را از نظر انگیزههای مادی و معنوی تقویت میکنند.
به دلیل مدیریت ضعیف در مدارس دولتی، مدارس غیردولتی معلمان برتر مدارس دولتی را جذب میکنند. در واقع مدارس دولتی تبدیل به فضایی برای تربیت معلمان برتر برای مدارس غیر دولتی شدهاند.
طبق آمار ۴۱ هزار معلم مدارس دولتی در مدارس غیردولتی به عنوان مدیر و معاون مامور شدهاند.
ضعیف شدن مدارس دولتی حیات مدارس غیردولتی را تضمین میکند
اگر مدارس غیر دولتی به شکل درست از ظرفیت معلمان مدارس دولتی استفاده کنند، میتوانند به رشد نظام آموزشی کمک کنند اما سازوکار مدیریتی این مدارس به گونهای است که، مدارس غیردولتی ادامه حیاتشان به ضعیف شدن مدارس دولتی گره خورده است. در استانهایی مثل تهران و البرز که نسبت دانش آموز به معلم بالا است به همان میزان مدرسه غیردولتی در مقطع ابتدایی وجود دارد این یعنی ضعف مدارس دولتی باعث قوت مدارس غیردولتی میشود.
انتهای پیام/