• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - جماد ثاني - 1447
  • برابر با : Tuesday - 2 December - 2025
0
یادداشت|

اقلیتی که سال‌ها آموزش‌وپرورش را به بحران کشانده‌اند

  • کد خبر : 9775
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۵
اقلیتی که سال‌ها آموزش‌وپرورش را به بحران کشانده‌اند
تجمع امروز موافقان افزایش سقف سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، بار دیگر نقش اقلیتی را آشکار کرد که سال‌ها با فشارهای پیامکی، لابی سیاسی و القای مطالبات شخصی به‌عنوان عدالت آموزشی، روند تصمیم‌سازی آموزش‌وپرورش را به انحراف کشانده‌اند. گروهی که با وجود عدم صلاحیت برای ورود به مسیر تربیت معلم، تلاش می‌کنند با اعمال فشار رسانه‌ای و سیاسی، قانون را به نفع خود تغییر دهند و منافع ملی را قربانی خواسته‌های فردی کنند.

حمیدرضا قائم‌پناه، معلم و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی رستا در یادداشتی نوشت:

امروز جمعی از موافقان افزایش سقف سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند. تجمعی که با وجود حضورِ انگشت‌شمار در میدان، خود را هزار نفره معرفی می‌کند.

این گروه با اتکا به میانجی‌گری یکی از نمایندگان مجلس و با تهدید و فشار بر وزیر، دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، توانستند بدون ارائه هیچ نظر کارشناسی، مصوبه افزایش سن را از فیلتر شورا عبور دهند.

اکنون که دولت و شخص رئیس‌جمهور به عدم‌صحت و زیان‌های این مطالبه پی برده‌اند و آن را آسیبی جدی برای تربیت معلم و آینده کشور می‌دانند، همان گروه دوباره به تجمع رو آورده است؛ مسیری آشنا در تاریخ تصمیم‌گیری‌های آموزش‌وپرورش.

این نخستین‌بار نیست که اقلیتی کوچک، اما پرمدعا و پر سروصدا، تلاش می‌کند تصمیمات کلان آموزشی را به نفع شخصی تغییر دهد. سابقه این رفتار را می‌توان در پیگیری‌های پراشتباه استخدام‌های دهه‌های اخیر دید؛ جایی که فشار پیامکی، مظلوم‌نمایی و ارائه برداشت‌های ناقص از عدالت آموزشی، جای تحلیل دقیق و سیاست‌گذاری ملی را گرفت.

اکنون نیز گروهی که سال‌ها با وجود دو مسیر رسمی و روشن برای ورود به عرصه تربیت معلم، نتوانسته‌اند صلاحیت‌های لازم را کسب کنند، به جای پذیرش واقعیت، در پی تغییر قانون برای رسیدن به خواسته شخصی خود هستند. آنان نه به منطق تن می‌دهند و نه به نظر کارشناسی. موضوع برایشان نه آموزش‌وپرورش است و نه مصالح ملی؛ بلکه صرفاً دستیابی به یک امتیاز فردی است.

بحث امروز، نه درباره تعداد تجمع‌کنندگان است و نه درباره ابلاغ‌شدن یا نشدن مصوبه‌ای که بارها ایرادات تربیتی، حقوقی و کارشناسی آن مطرح شده است. مسئله اصلی، روش غلط تصمیم‌سازی و نحوه مواجهه با نظام مسائل آموزش‌وپرورش است؛ اینکه یک مطالبه کاملاً شخصی چگونه می‌تواند با فشار رسانه‌ای و سیاسی به سطح تصمیم ملی رسوخ کند و منافع بلندمدت کشور را لگدمال سازد.

در مقابل این رویکرد، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تربیت معلم، مراکز پژوهشی، تشکل‌های دانشجویی و متخصصان تعلیم‌وتربیت بارها استدلال‌های روشن درباره آسیب‌های افزایش سن ارائه کرده‌اند؛ اما از سوی موافقان، حتی یک دلیل جدی و مستند برای توجیه این مطالبه دیده نشده است.

امید است دولت محترم، بی‌اعتنا به هیاهوی توخالی این اقلیت پرصدا، به منافع ملی و آینده معلمی پایبند بماند و این معبر خطایی را که سال‌هاست برخی افراد برای اثرگذاری غیرکارشناسی بر مدیریت آموزش‌وپرورش باز کرده‌اند، برای همیشه مسدود کند.

کشور، تصمیم‌های شجاعانه و مبتنی بر علم می‌خواهد، نه سیاست‌گذاری تحت فشار.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9775
  • نویسنده : حمیدرضا قائم پناه
  • منبع : رستا
  • 71 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.