• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - جماد ثاني - 1447
  • برابر با : Tuesday - 9 December - 2025
0

تناقض در دفاع وزیر از افزایش سن ورود به تربیت‌معلم / آمار و استدلال‌هایی که یکدیگر را نقض می‌کنند

  • کد خبر : 9843
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۹
تناقض در دفاع وزیر از افزایش سن ورود به تربیت‌معلم / آمار و استدلال‌هایی که یکدیگر را نقض می‌کنند
وزیر آموزش و پرورش در حالی افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم را مطالبه عمومی معرفی می‌کند که طبق آمار اعلامی خودشان، برای گروه ۲۴ تا ۳۰ سال، زیر یک درصد از داوطلبان پذیرش خواهند شد. این دو استدلال همدیگر را نقض می‌کنند و نشان می‌دهد که یک درصد نمی‌تواند نماینده مطالبه عمومی باشد. از سوی دیگر، مسیر ورود علاقه‌مندان باز است و هیچ محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در دفاع از افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، این اقدام را یک مطالبه عمومی چندساله معرفی کرد و هدف از آن را جلوگیری از جا ماندن داوطلبان علاقه‌مند از مسیر ورود به معلمی عنوان کرد.

با این حال، آمار ارائه‌شده توسط خود وزیر نشان می‌دهد که برای گروه سنی ۲۴ تا ۳۰ سال، تنها زیر یک درصد داوطلبان مشمول افزایش سن خواهند شد. روشن است که یک درصد نمی‌تواند مصداق یا نماینده مطالبه عمومی باشد و این تناقض، ضعف جدی استدلال وزیر را آشکار می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین اظهار داشت که افزایش سن، محدودیت ورود علاقه‌مندان به معلمی را برمی‌دارد و مسائل تربیتی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

این در حالی است که مسیر آزمون استخدامی در آموزش‌وپرورش باز است و علاقه‌مندان می‌توانستند و می‌توانند از این مسیر وارد عرصه معلمی شوند.

علاوه بر این، متقاضیان بین ۱۸ تا ۲۴ سال شش سال فرصت داشتند از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد شوند و بین ۲۴ تا ۳۰ سال نیز شش سال فرصت ورود از طریق آزمون استخدامی فراهم است. اگر کسی در این ۱۲ سال نتوانسته وارد شود، علت آن نه محدودیت مسیر، بلکه عدم وجود توانایی‌ها و صلاحیت لازم برای ورود به معلمی بوده است،

از سویی، تغییر قانون برای گروهی محدود، یعنی کمتر از یک درصد داوطلبان، با سیاست‌های کلی قانونگذاری مغایرت دارد و نمی‌توان برای تعداد محدود، قانون ملی را اصلاح کرد.

همچنین، افزایش سن ارتباطی با افزایش ردیف استخدامی ندارد و کمبود معلم را جبران نمی‌کند. با توجه به تعداد پایین متقاضیان، این تغییر تاثیری بر رقابت ورود به عرصه معلمی ندارد و کیفیت تربیت معلم را ارتقا نمی‌دهد.

در مجموع، بررسی صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش، بیش از پیش، ضعف پشتوانه علمی، کارشناسی و تربیتی افزایش سن ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم را، نشان داد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9843
  • نویسنده : حمیدرضا قائم پناه
  • منبع : رستا
  • 35 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.