خانه / سلامت و پزشکی / دلایل ترس از پرواز ،چه کارهایی انجام دهیم تا نترسیم؟

دلایل ترس از پرواز ،چه کارهایی انجام دهیم تا نترسیم؟

دلایل ترس از پرواز ،چه کارهایی انجام دهیم تا نترسیم؟

ترس از پرواز پدیده جدیدی نیست. بیشتر مسافرانی که برای نخستین بار سوار هواپیما می‌شوند استرس ناشی از پرواز را تجربه کرده‌اند، اما برخی از مسافران ‌در طول تمام‌ پروازهای خود همواره با ترس و استرس پرواز مواجه‌اند و نمی‌توانند در طول پرواز خود را آرام نگه‌دارند.

دلایل ترس از پرواز
افرادی که ترس از پرواز دارند، معمولا دچار بیماری ترس از فضای بسته نیز هستند که این بیماری خود زاده دو عامل اضطراب و حمله‌های عصبی است. علت ایجاد ترس از فضای بسته در طول پرواز این است که فرد احساس می‌کند در محیط هواپیما محصور شده و نمی‌تواند در صورت لزوم از محیطی که در آن قرار دارد، فرار کند. دسته دیگری از مسافران که در طول پرواز دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند، کسانی هستند که به سیستم حمل و نقل هوایی بی‌اعتمادند و آن را ناایمن قلمداد می‌کنند.

چه کسانی از پرواز می‌ترسند؟‌
مسافران معمولا با شروع حرکت هواپیما روی باند دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند و این حمله‌ها با بلند شدن هواپیما از زمین به اوج خود می‌رسد. گاه برخی افراد به محض نشستن روی صندلی دچار ترس از فضای بسته شده و خود را در محیط هواپیما گرفتار می‌بینند. علائم این اشخاص از اضطراب ساده تا حمله‌های عصبی شدید در نوسان است. این استرس و ناراحتی‌ها اغلب به طور ناگهانی با علائمی چون تپش قلب و تعرق شروع می‌شود. لرزش، تنگی نفس، سرگیجه، مشکلات گوارشی و بیهوشی از دیگر علائمی است که در اثر ترس از دست دادن کنترل و حتی ترس از مرگ در مسافر ایجاد می‌شود.

ترس از پرواز و خشم از پرواز
دو پدیده ترس از پرواز و خشم در اثر پرواز، از جمله اختلالات شایع روانی هستند که در حین سفر هوایی تجربه می شوند. ترس از پرواز معمولا همراه با سایر ترس ها مانند ترس از فضاهای بسته و یا ترس از مکان های شلوغ با نگرانی و سایر عوامل استرس زا و یا در اثر اختلالات شخصیتی و روانی افزایش می یابد. درمان قطعی پدیده ترس از پرواز وابسته به علت آن است و استفاده از داروهای ضد حساسیت در این خصوص معمول است.

پدیده خشم دراثر پرواز اخیرا به عنوان یک اختلال رفتاری در اثر سفرهای هوایی شناخته شده است که به نظر می رسد عامل ایجاد آن حد بالایی از اضطراب باشد تا طولانی شدن مدت پرواز. در ضمن مصرف مشروبات الکلی نیز در تشدید ایجاد این حالت موثر است.

درمان ترس شما اینجاست!
تقریبا بین ۲ تا ۵ درصد افرادی که از سیستم حمل و نقل هوایی بهره می‌برند، دچار فوبیا و ترس از پرواز هستند. برخی از این مسافران مضطرب سعی می‌کنند با خوردن داروهای آرامبخش و حتی الکل در طول سفر خود را آرام نگه دارند، غافل از این که این درمان‌ها خود عاملی در جهت افزایش اضطرابشان خواهد بود.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از پرواز می ترسید، روانشناسان می توانند کمک تان کنند. فقط تصور کنید چه موقعیت های کاری ارزشمندی را به خاطر ترس از پرواز از دست داده اید و چه ماموریت هایی را لغو کرده اید چون می ترسیده اید پا به طیاره بگذارید! با این حساب دیگر امتناعی برای مراجعه به روانشناس نخواهید داشت.

کاری که روانشناسان برای شما می کند این است که با ریشه ترس شما رو به رو شده و شما را در موقعیت مشابه با پرواز قرار می دهد. رفتارهای شما را مشاهده و تجزیه و تحلیل کرده و سپس درمان‌هایی متناسب با موقعیت تان برای شما تجویز می کند.

اما جدا از درمان‌های روان‌شناختی که سعی در حل مشکل به صورت ریشه‌ای می‌کند، مسافرانی که دچار ترس از پرواز هستند، می‌توانند پیش از سفر و در طول آن با انجام چند روش درمانی طبیعی به کم کردن اضطراب و افزایش آرامش و کنترل خود بپردازند.

پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از دیگر نکته‌های مهم درخصوص مسافران مضطرب است؛ زیرا کافئین ضربان قلب را بالا می‌برد و دگرگونی حال فرد بیمار را سرعت می‌بخشد.

چه بخوریم تا نترسیم؟
بعضی از افراد هنگام پرواز استرس دارند؛ این استرس به شکل های مختلف خود را نشان می دهد. برخی هم از ساعت ها و حتی روزها پیش از سفرهای هوایی هیجان شدیدی دارند. هر دوی این حالت ها، سفر را با مشکلاتی رو به رو می کنند و گردشگران را از داشتن اوقاتی خوش، چه پیش و چه هنگام سفر محروم می کند. برای کنترل این استرس و داشتن سفری ایمن و سالم انجام کارهایی قبل و حین پرواز ضروری است.

استفاده از دم نوش های گیاهی و آرام بخش:
پیش از سفر استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی که آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است، می‌تواند در کم کردن میزان اضطراب شخص موثر باشد. استفاده از عصاره اسطوخودوس و چکاندن چند قطره از آن در آب در طول سفر می‌تواند به پایین آوردن تپش قلب و لرزش مسافران مضطرب کمک شایانی کند.

گوش دادن ب موسیقی:
گوش دادن به موسیقی‌های آرام به همراه صدای طبیعت می‌تواند تا حد زیادی فضای ذهنی شخص را تغییر داده، وی را کم‌کم وارد مرحله خواب کند.

تماشای فیلم:
تماشای فیلم و خواندن کتاب از دیگر روش‌های مشغول کردن ذهن محسوب می‌شود.

اگر میترسید به بیرون نگاه نکنید:
مسافرانی که به ترس از پرواز دچار هستند به هیچ وجه نباید از پنجره به بیرون نگاه کنند و بهتر است در تمام‌ طول سفر کرکره‌ها را بسته نگه دارند.

از نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید:
پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از دیگر نکته‌های مهم درخصوص مسافران مضطرب است؛ زیرا کافئین ضربان قلب را بالا می‌برد و دگرگونی حال فرد بیمار را سرعت می‌بخشد.

غذای مناسب بخورید:
اگر پرواز بعد از وعده‌های غذایی است بهتر است فرد مضطرب ‌غذایی بخورد که در آرام نگه داشتن وی در طول سفر کمک و در عین حال انرژی مورد نیاز وی را تامین کند. شیر، دانه کنجد، گوشت بوقلمون، کاهو و منابع غذایی دارای کربوهیدرات‌دار در صورت نداشتن آلرژی‌های غذایی، می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد.

به خدمه پرواز اطلاع دهید:
در جریان قرار دادن خدمه پرواز درخصوص ترس از پرواز مهم‌ترین کاری است که هر مسافر مضطربی باید انجام دهد. اگر هنگام خرید بلیت یا هنگام صدور کارت پرواز خدمه آگاه شوند، این امکان را خواهند داشت تا صندلی‌های مناسب‌تری را که به مهمانداران نزدیک‌تر است در اختیار این دسته از مسافران قرار دهند.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید قبل از پرواز از آن ها اجتناب کرد:

1. غذاهای گازدار برای دل و روده تان خوب نیست
با قانونی طلایی شروع می کنیم، که اجتناب از خوردن هر چیزی است که باعث می شود از درون احساس باد دار بودن بکنید، به ویژه در پروازهای طولانی مدت. دلایل آن بسیار واضح است و به خاطر همین از جزئیات صرف نظر می کنیم، ولی به طور کلی بهتر است که از خوردن لوبیا و غذاهای گازدار خودداری کنید. غذاهای سرخ کرده پیش از پرواز هم خیلی مناسب نیستند. این غذاها فقط باعث می شود که احساس ناراحتی به شما دست بدهد، که مسلماً بهترین راه برای شروع سفر نیست.

مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

غذاهای گازدارهنگام پرواز برای دل و روده تان خوب نیست
2. سبزی های کلمی
سبزی های کلمی در واقع گروهی از سبزیجات است که شامل گل کلم، کلم بوک چوی، کلم بروکسل، کلم کالی و سایر انواع کلم می شود. این سبزیجات فوق العاده شامل کربوهیدرات ها و ویتامین های بسیاری هستند و به خاطر همین برای رژیم غذایی سالم عالی هستند، ولی در طول پرواز می توانند به شما احساس پر باد بودن دهند و در نتیجه باعث ناراحتی تان شوند. در موارد نادر دیده شده که این سیزیجات حتی در محیط های فشار بالا مثل هواپیما موجب سکته شده اند.

 مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

هنگام پرواز سبزی های کلمی مصرف نکیند
3. اسنک های شور و تند
تا حالا دقت کرده اید که در فیلم ها وقتی مردم در حال پرواز با هواپیما هستند همیشه مشغول خوردن یک بسته بادام زمینی شور هستند؟ در واقع آن ها کار اشتباهی انجام می دهند، چون که اسنک های شور بهترین خوراکی برای خوردن در حین پرواز نیست. همانطور که حدس زدید، این به خاطر نمک بیش از اندازه است، که می تواند باعث تشنگی شما شود. در هنگام پروازهای طولانی مدت این می تواند به ضررتان تمام شود. سعی کنید از خوردن نمک زیاد در پرواز با هواپیما خودداری کنید.

مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

هنگام پرواز مصرف اسنک های شور و تند می تواند به ضررتان تمام شود
4. کافئین زیاد
ما درک می کنیم که برای بسیاری از عاشقان سفر، حتی فکر پرواز کردن بدون کافئین هم می تواند زجرآور باشد. ولی متأسفانه، مصرف مقدار زیاد کافئین و قهوه قبل یا در حین سفر می تواند تأثیری دوگانه داشته باشد به طوری که هم احساس دهیدراته بودن کنید و هم نیاز داشته باشید که دفعات بیشتری به دستشویی بروید. قهوه همچنین می تواند چرخه خواب شما را هم بهم بریزد، که بعد از پروازی طولانی حس بدی به شما خواهد داد (البته جت لگ خودش به تنهایی معمولاً همین مشکل را برایتان به وجود می آورد، پس این مورد را نیاز نیست خیلی به کافئین نسبت دهیم).

مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

قهوه می تواند چرخه خواب شما را هنگام پرواز  بهم بریزد
5. خوراکی های شیرین
به طور کلی هیچ کس نباید مقدار زیادی شیرینی (و مقادیر زیادی کیک و دونات) بخورد، ولی خودداری از مصرف شیرینی در هنگام پرواز خیلی بیشتر هم باید رعایت شود. این موضوع به این خاطر است که سطح قند خونتان بالا خواهد رفت، و باعث می شود که احساس گرسنگی و کسل بودن به شما دست دهد.

مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

خودداری از مصرف شیرینی در هنگام پرواز خیلی بیشتر باید رعایت شود
6. نوشیدنی های گازدار
اگر لوبیا باعث می شود که معده شما در هنگام پرواز پر باد شود، پس تصور کنید که چند بطری نوشیدنی گازدار چه بلایی سر دل و روده تان خواهد آورد. کافئین و قند الگوهای خواب شما نیز را بهم خواهند ریخت، و به همین خاطر خوابی که در طول پرواز نیاز دارید را از دست خواهید داد. از آبمیوه بدون گاز استفاده کنید، یا اگر حتماً بر حباب دار بودن نوشیدنی اصرار دارید، به سراغ آب گازدار یا سودا بروید.

مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

نوشیدنی گازدار  هنگام پرواز سیستم گوارش شما را به هم میریزد
چه چیزی بهتر است قبل یا در حین پرواز بخورید:

حالا که نبایدها را با هم مرور کردیم، بد نیست نگاهی هم به بایدها داشته باشیم.

1. میوه
قرار نیست فقط لیستی از چیزهایی که نمی توانید در هنگام پرواز بخورید را به شما معرفی کنیم. خوردن میوه در هنگام پرواز بسیار خوب است، چرا که بدن شما را هیدراته می کند و ویتامین C دستگاه ایمنی شما را تقویت می کند. این کمک می کند که احتمال مریض شدن شما در هنگام پرواز کاهش پیدا کند، به ویژه اگر کس دیگر در داخل هواپیما مریض باشد. هندوانه غنی از آنتی اکسیدان و آب است، و می تواند جایگزینی ایده آل برای اسنک در داخل هواپیما باشد.

   مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

خوردن میوه در هنگام پرواز بسیار خوب است
2. غذاهای دارای پروتئین زیاد
پروتئین ماده ای غذایی است که به شما این احساس را می دهد که برای مدت بیشتری سیر هستید. این باعث می شود که احتمال کمتری وجود داشته باشد که به سراغ اسنک های ناسالم یا شیرینی هایی که در فرودگاه خریدید بروید. اگر می خواهید سطوح پروتئین خود را بالا ببرید میوه های خشک شده، آجیل بدون نمک و مرغ گزینه هایی عالی هستند.

   مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

هنگام پرواز غذاهای دارای پروتئین زیاد مصرف کنید
3. مقادیر زیاد آب
هوای در حال گردش مجدد زیادی در داخل کابین های هواپیما وجود دارد، و این به طور کلی مقدار رطوبت در هوا را کاهش می دهد. به همین دلیل است که در هنگام پرواز معمولاً بیشتر از حد معمول احساس تشنگی می کنید، پس بهتر است که قبل از پرواز بطری های آب زیادی را در فروشگاه های فرودگاه تهیه کنید. حتماً میزان هیدراته بودن خود را در طول سفر بالا نگه دارید، و نگران این نباشید که مجبور باشید مدام به دستشویی بروید. مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

مسافرت رفتن،سفر با هواپیما

 

حتما ببینید

غذاهایی که باعث یبوست میشه وغذاهایی ضد یبوست

غذاهایی که باعث یبوست میشه وغذاهایی ضد یبوست یکی از مهمترین علل یبوست رژیم غذایی غلط …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *