خانه / بررسی عملکرد شهرداری / نحوه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

نحوه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

نحوه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟
 
?دستور موقت عبارت از دستوری که شعب مرجوعُ الیه حسب درخواست شاکی نسبت به امور مهم و فوری پیش بینی شده در قانون صادر می‌کنند به همین دلیل دستور موقت در زمره‌ی دادرسی فوری قرار دارد.
دستور موقت در واقع قراری است که جنبه‌ی موقتی دارد و این نوع رسیدگی با رسیدگی ماهوی متفاوت است.
 
این نوع دادرسی، در حقوق اداری به عنوان یک ابزار مهم برای دیوان عدالت اداری در زمینه احقاق حقوق تظلم خواهان مطرح است.

با توجه به وجود تشریفات قانونی که عمدتا رسیدگی را از حیث سرعت با موانعی همراه می‌سازد، چنان چه مواردی وجود داشته باشد که نیاز به تعیین تکلیف فوری به حذف تشریفات دادرسی در این گونه امور باشد شعب دیوان می‌توانند با رعایت شرایط قانونی دستور لازم برای ایجاد اوامر و یا نواهی برای طرف شکایت مربوطه صادر کنند و بدیهی ایت که مراجع ذیربط مکلف به تبعیت از این نوع اوامر و نواهی خواهند بود.

ماده ۳۴ قانون تشکیلات و آیین دارسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ در این خصوص چنین مقرر داشته است در صورتی که شاکی ضمن طرح شکایت خود یا پس از آن مدعی شود که اجرای اقدامات یا تصمیمات یا آرای قطعی یا خود داری از انجام و وظیفه توسط اشخاص و مراجع مذکور در ماده‌ی ۱۰ این قانون، سبب ورود خسارتی می‌شود که جبران آن غیر ممکن یا متعسر است، می‌تواند تقاضای صدور دستور موقت نماید.

پس از طرح شکایت اصلی، درخواست صدور دستور موقت باید تا قبل از ختم رسیدگی به دیوان ارائه شود این درخواست مستلزم پرداخت هزینه دادرسی نیست.

حتما ببینید

موارد عدم صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری چيست؟

 موارد عدم صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری چيست؟  اولین گام در رسیدگی‌های قضایی احراز صلاحیت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *