خانه / مطالب متنوع / سفر به کرمانشاه

سفر به کرمانشاه

کرمانشاه از استان‌های غربی و کوهستانی کشور هست و می‌دونستم که یکی از جاده‌های این استان جزو هفت جاده زیبای کشور هست.

مکان‌های دیدنی داخل شهر کرمانشاه که موفق به بازدید از اونها شدیم!

طاق‌بستان

دریاچه کوچیکی جلوی خود محوطه طاق‌بستان درست کردن و به خاطر اینکه مردم به اثر تاریخی و قدیمی نقش برجسته آسیبی چه عمداً چه سهواً وارد نکنند جلوی خود بنا رو هم بستن.

سفرنامه کرمانشاه

بنای طاق‌بستان دو تا طاق و یک عدد صفحه تراشیده ست. طاق بزرگ مربوط به اواخر دوره ساسانیه و فرشته‌های سر در تاق نماد پیروزی هستن و صحنه داخل طاق خسروپرویز رو بین اهورامزدا و آناهیتا نشان می‌دهد. تو دیواره طاق کوچیک پیکر شاپور دوم سمت راست و پیکر شاپور سوم سمت چپ که تاق به دستور اون حجاری شده دیده می شه. در سنگ‌نگاره تراشیده شده در سمت راست مظهر اهورامزدا و در وسط صحنه اردشیر دوم در حال تاج ستانی دیده میشه که با دیدن عکس‌ها همه این توضیحات رو به خوبی می شه دید.

استان کرمانشاه جزو استان‌هایی‌ست که هرکودوم از شهرستانهاش دیدنی‌های قابل توجهی داره و این استان یکی از آثار ثبت جهانی شده رو هم داره. یکی از خوبی‌های سفر به کرمانشاه اینه که شما توی مسیر سفر، تعداد زیادی از این آثار گردشگری رو می‌تونید ببینید که این مسئله باعث می‌شه هم از زمانتون بهترین استفاده رو بکنید، هم اینکه خستگی راه با این توقف‌های کوتاه کوتاه از بین می‌ره.

دیدنی‌های شهرهای اطراف

شهرستان کنگاور

کنگاور اولین شهر از استان کرمانشاه بود و معروف‌ترین اثر باستانیش معبد آناهیتاست. این معبد دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است؛ که بر روی تپه‌ای با ارتفاع ۳۲ متر ساخته‌شده و 220 متر طول و 210 متر عرض داره و ضخامت دیوارهای محیطیش هم 5/18 متره. قدمت بنا هم به دوره اشکانیان و ساسانیان نسبت داده شده.

متأسفانه به شدت در حق بنا کم لطفی شده و حسابی خورد توی ذوقمون. درب ورودی و اصلی موزه توی خیابون اصلی شهر واقع شده ولی اطراف بنا بازه و وقتی ما اونجا بودیم افراد محلی، و بومی‌های منطقه تو خود محوطه معبد مشغول کشت و درو بودند!!! وقتی هم که از مسئولین موزه پرسیدیم که چرا کنترلی روی این مسئله نمی‌شه خیلی راحت و ساده گفتن هیچ کاری نمی تونن انجام بدن. رفت و آمد این افراد و بازی بچه‌ها صدمات و لطمه‌های زیادی به یه همچین اثر تاریخی می‌زد.

آناهیتا، دومین بنای بزرگ سنگی ایران پس از تخت جمشید

سفرنامه کرمانشاه

از قبل از سفر شنیده بودم که جاهای دیدنی دیگه ای هم توی کنگاور وجود داره که با کمی پرس‌وجو متوجه شدیم چند حمام قدیمی هم هست که دیگه الآن بازدید نداره.

شهرستان صحنه

شهرستان بعدی که توی مسیر سفر ما قرار داشت، شهرستان صحنه بود. یکی از ویژگی‌هایی که مختص استان کرمانشاه است و این استان رو معروف کرده وجود گوردخمه‌هایی در شهرستان‌های مختلف این استان است. یکی از این گوردخمه‌ها به اسم گوردخمه یا مقبره صخره‌ای کیکاووس توی شهرستان صحنه قرارداره و در بدنه کوه شوق علی در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده است. نکته جالبی که وجود داره اینه که بیشتر اهالی کرمانشاه علاقه دارن که بیشتر گوردخمه‌ها رو به شیرین و فرهاد نسبت بدن.

برای گوردخمه شهرستان صحنه مکانی تفریحی شبیه به دربند تهران درست کردن.

بیستون

بعد از کنگاور و صحنه این بار به بیستون رسیدیم. محوطه تاریخی بیستون از دوران پارینه‌سنگی قابل سکونت بوده. بعد از اینکه ماشین رو پارک کردیم، بروشور مجموعه رو گرفتیم و مشغول بازدید از این مجموعه آثار تاریخی و ارزنده شدیم. اولین اثر که توی مجموعه دیدیم نقش برجسته هرکول بود که مربوط به دوره اشکانی هست و مجسمه مرد عریانی رو نشون می‌ده که تو دست چپش به نظر قدح یا کاسه‌ای قرار داره و سمت راستش هم گرز مخروسی. پشت این نقش برجسته، کتیبه‌ای هست که با خط یونانی روی آن نوشته: «به سال 164 ماه پانه موی هرکول فاتخ درخشان به وسیله هیاکنیتوس پسر پانتیاخوس به سبب نجات «کل امن» فرمانده کل این مراسم بر پا شد

اثر تاریخی بعدی مربوط به نقش برجسته مهرداد دوم بود. متأسفانه بیشتر این نقش برجسته‌ها تقریباً از بین رفته بود و دلیل این اهمال در مراقبت واقعاً چی می‌تونست باشه رو نمی‌دونم. از بیشتر نقش برجسته‌ها چیز زیادی باقی نمونده بود و صاف شده بودن. یکی دیگه از ایرادهایی که وجود داشت این بود این نقش‌ها تو دل کوه و شما مجبورین از یه فاصله خیلی دوری اونها رو ببینین چون هیچ تدبیری برای دیدنشون از نزدیک نداشتند. حتی ما خیلی از جاها مجبور می‌شدیم عکس بگیریم و از توی عکس یه اثری رو مشاهده بکنیم. نقش برجسته مهرداد دوم هم مربوط به دوران اشکانی ست و قدمتش به سال‌های 123 تا 110 قبل از میلاد تعلق داره.

سفرنامه کرمانشاه

سمت راست نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته گودرز وجود داره که صحنه پیروزی گودرز دوم رو نشون می ده.

نقش برجسته و کتیبه داریوش اول اثر بعدی بود که تو دل کوه حجاری شده بود و متأسفانه جلوش داربست بسته بودن و از همون پایین کوه هم از این یکی هیچی نمی‌شد دید و جالب اینکه می‌گفتن این اثر از همه با ارزشتره دید. جالب اینجا بود که همسرم هم که سال‌ها قبل دوره آموزشی سربازی رو توی کرمانشاه گذرونده بود می‌گفت این داربست‌ها از همون موقع هم بوده و یعنی در طول این سال‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده براشون. متأسفانه نتونستیم این اثر با ارزش رو ببینیم. تنها چیزی که من دیدم نقش برجسته چند سرباز شبیه سربازهای هخامنشی تخت جمشید بود که بالای سرشون علامت فروهر داشت.

حدوداً 10 تا غار هم تو دل کوه وجود داشت که چندتایی شون هم اسم‌های جالبی مثل غار شکارچیان، غار مرتاریک، غار مردودر و… داشتند.

یکی دیگه از جالب‌ترین و مهم‌ترین آثار دیدنی این محوطه فرهادتراش بود. صفحه‌ای به طول 200 متر با عرض 30 متر که در دامنه کوه بیستون تراشیده شده و مربوط به دوره ساسانیان هستش که قرار بوده حادثه تاریخی رو نشون بده ولی با مرگ پادشاه این اثر هم نیمه‌کاره رها می‌شه.

سفرنامه کرمانشاه

محوطه بیستون دوتا اثر تاریخی دیگه هم داره: کاروانسرا. کاروانسرای شاه‌عباسی و کاروانسرای ایلخانی هم در محوطه بیستون قرار دارند.

کاروانسرای شاه‌عباسی به سبک چهار ایوانی ساخته‌شده و در چهارگوشه بنا هم برج‌های مدور و هشت‌ضلعی قرار داره. دیوار محیطی کاروانسرا از داخل و خارج تا کف طاق‌نماها با سنگ‌های تراشیده کف‌پوش شده و از کف به بالا هم آجر. دروازه ورودی کاروانسرا به عرض 5/3 متری در ضلع جنوبی ش قرار داره و در هر طرفش هفت طاق‌نما قرار گرفته.

بعد از دروازه، فضایی سرپوشیده با طاقی جناغی مانند وجود داره که در دو طرف خودش دوتا ایوان داره و در ابتدای ایوان‌ها راه‌پله‌هایی برای ورود به پشت بوم که خوشبختانه بر عکس جاهای دیگه مسیر ورودی به بام بسته نبود و می‌شد رفت روی بام و از بالا هم مناظر رو مشاهده کرد.

بعد از گذر از این محوطه گنبدی شکل، داخل حیاط کاروانسرا می‌شین. این بنا به دستور شاه‌عباس صفوی ساخته شده و در هر ضلعش، شش اتاق چهارضلعی وجود داره و یه طاق بزرگ و کلا کف این محوطه سنگ‌فرش شده بوده.

کاروانسرای شاه‌عباسی در حال حاضر تبدیل به هتل سنتی لاله شده و به نظرم یک شب اقامت بسیار خاطره‌انگیز میشه.

متأسفانه از کاروانسرای ایلخانی فقط خرابه‌هایی باقی مونده بود. جنس بنا هم سنگی بود.

جاده کرند غرب

مسیر این جاده که یکی از 8 جاده زیبای ایران هست از ماهیدشت شروع می‌شد و بعد از گذر از اسلام‌آباد غرب، دالاهو (کرند)، سرپل ذهاب در نهایت به قصرشیرین می‌رسید. توی مسیر رفتنمون به لطف تابلوهای میراث فرهنگی به یه آبشار طبیعی رسیدیم که آبشار کوچیکی بود ولی خالی از لطف و زیبایی نبود.

طاق گرا

کمی جلوتر از روستای ریجاب در سمت چپ، یک جاده خاکی رو به پایین می‌ره که بنای طاق‌گرا در اونجا قرار داره. طاق‌گرا مربوط به اواخر دوره ساسانی هستش و تا الآن هم کارکرد واقعی این بنا رو نتونستن مشخص کنند.

شهرستان سرپل‌ذهاب

شهرستان سرپل‌ذهاب آخرین شهرستانی بود که دیدیم. هدف ما بازدید از نقش برجسته آنوبانی‌نی بود که متأسفانه حتی بومی‌های اونجا هم نمی‌تونستن بهمون نشونی اثر رو بدن. نقش برجسته آنوبانی‌نی در کنار یک مدرسه رها شده بود و می‌تونم بگم تقریباً چیزی از اثر باقی نمونده بود و به طور کامل صاف شده بود. هیچ حفاظی هم براش وجود نداشت. واقعاً که متأسف شدم. کلی هم نگاه کردیم تا تونستیم مثلاً اثر برجسته رو پیدا کنیم.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در شهرستان روانسر قرار گرفته و زیباترین و بزرگ‌ترین غار آبی آسیاست و واقعاً حیرت انگیزه. توضیحات بیشتر در مورد خصوصیات این غار توی دوتا عکس زیر بیان شده.

از اونجایی که محیط غار خیلی تاریک بود عکس‌های با کیفیتی نمی‌شد گرفت.

مقبره ابودجاجه

مقبره ابودجاجه در روستای ریجاب از توابع بخش کرند اسلام‌آباد غرب واقع شده و بنای آن به دوره سلجوقی مربوط است. بنا به روایتی شخص مدفون در آن به نام «سماک بن خوشه» از طایفه اوس و از نزدیکان سعد بن عباده است که طی جنگ‌های بدر، احد و سایر غزوات پیامبر دلاوری‌هایی از خود نشان داده است.

Image result for ‫مقبره ابودجاجه‬‎

تالاب‌های استان کرمانشاه

شهرستان پاوه و روستاهای اطرافش

بافت خیلی از شهرستان‌ها و روستاهای استان کرمانشاه پلکانی و شبیه ماسوله بود. مثل روستای شمشیر که اتفاقاً خیلی هم زیبا بود.

شهر پاوه هم از این قاعده مستثنا نیست و بافت پلکانی داره و شهر مرزی کرمانشاه به حساب میاد و بازار معروف و ارزونی نسبت به تهران داره و پارچه‌های رنگی زیبا. یکی از زیبایی‌های پاوه این بود که خانم‌ها با لباس محلی تو خیابون بودن و مشخصه که خیلی به فرهنگ و اصالت‌های خودشون اعتقاد دارن. همین کار زیبایی این شهر مرزی رو دوچندان کرده بود. علاوه بر این‌ها مردم پاوه خیلی انسان‌های بافرهنگ و مهمان‌پذیری هستند و با روی باز از مسافرین استقبال می‌کنند.

روستای هجیج

روستای هجیج تو جاده پاوه به نودشه قرار داره و من راجع بهش خیلی توی اینترنت خونده بودم. تصمیم گرفتیم بریم و این روستا رو که به ماسوله سنگی معروف بود ببینیم. به سختی مسیر روستا رو توی کوهستان پیدا کردیم. جاده کاملاً خاکی بود و داشتن توش کار می‌کردن که مسیر رو آماده کنند.

Image result for ‫روستای هجیج‬‎

جاده پاوه – نودشه

سفرنامه کرمانشاه

مکان‌های دیدنی که موفق به بازدید از آنها نشدیم!

تکیه معاون‌الملک

خانه تاریخی و مسجد عمادالدوله

بنای کنسولگری انگلیس (شهرداری)

مسجد شافعی

تکیه بیگلربیگی

روستای ریجاب

روستای ریجاب یا در اصطلاح محلی ریژاو سمت راست مسیر و 15 کیلومتر قبل از رسیدن به سرپل ذهاب در دل کوه دالاهو قرار داره و اگه دقت کنین حتماً متوجه تابلوش می شین. مسیر پیچ در پیچ داره ولی خیلی قشنگه.

البته در طی مسیر روستاهای دیگه ای هم وجود داره. آخر مسیر یه امامزاده بود و محلی پارکینگ مانند که عده‌ای ماشین‌هاشون رو پارک کرده بودن و رفته بودن بالای کوه تا به آثار باستانی اون بالا برسن. چند نفر از محلی‌هایی که اونجا بودن به ما گفتن باید ماشین رو پارک کنین و 1 ساعت پیاده‌روی رو توی یه مسیر صعب‌العبور بریم بالا و از اونجایی که ما 2 نفر بیشتر نبودیم و کفش کوه هم نداشتیم منصرف شدیم. البته صد حیف. خیلی دلم می‌خواست برم و ببینم.

روستای پاتاق

یکی دیگه از اون فرعی‌هایی که گفتم توی جاده اصلی وجود داره و خیلی هم قشنگه روستای پاتاقه. اگه گروهی سفر کردین حتماً شده یه لیوان چایی بخورین و از هوای خوب و سرسبز این روستا بهره ببرین.

بیشتر خوش بگذره

معروف‌ترین و لذیذترین غذای کرمانشاه دنده‌کباب است. دنده‌کباب، دنده گوسفند یا گوساله‌ست که به قدری کوبیده میشه و مخلفات مختلفی بهش اضافه میشه که بسیار ترد و لذیذ میشه.

سوغات کرمانشاه

م کافه گردش

حتما ببینید

عمل بینی مناسب برای فرم صورت شما

عمل بینی مناسب برای فرم صورت شما + تصاویر ایده آل شما برای انجام یک …