خانه / طراحی و معماری / سبک معماري پرش كيهاني- غير خطي

سبک معماري پرش كيهاني- غير خطي


معماري پرش كيهاني- غير خطي

معماری پرش کیهانی نام فارسی کتابی است از چارلز جنکس که در مورد روندهای معماری در اواخر قرن بیستم است.

بنیانگذار و صاحب سبک در این مقوله فرانک گری است. در معماری پرش کیهانی طرح‌ها به صورت فانتزی و کژریخت (دفرمه) است. سبک پرش کیهانی سبک جدیدی است که بیش از ۱۰ـ۱۲ سال سابقه ندارد.

از نمونه کارهای فرانک گری می‌توان به موزه گوگنهایم واقع در شهر بیلبائو اسپانیا و همچنین سالن کنسرت والت دیسنی در لوس آنجلس اشاره کرد.

در کارهای فرانک گری خط راست وجود ندارد. پلان این موزه به شکل گلی در حال شکفتن است و اجزای ساختمان از مرکز به سمت بیرون گسترش یافته‌است. جنس نمای موزه از ورق تیتانیوم است.

چارلز جنکز در مورد این موزه ایرادی را عنوان کرده‌است: او اعتقاد دارد که گری باید در نمای ساختمان از ورق‌هایی با ابعاد متفاوت استفاده می‌کرد. همانند فلس ماهی. و به نسبت شکل بنا ابعاد ورق‌ها باید تغییر می‌کردند. گری در کارهای بعدی خود این مسئله را مد نظر قرار داد.

معماری پرش کیهانی را می‌توان سبک تکمیل کنندهٔ تاخوردگی (فولدینگ) و واسازی دانست.

معماري پرش كيهاني،غير خطي
چارلز جنکز شخصی بود که این نظریات جدید علمی و فلسفی را وارد حوزه معماری نمود. وی مبانی نظری معماری پرش کیهانی را در سال 1995 در کتاب خود به نام معماری پرش کیهانی مطرح نمود، و اين نظريات را وارد حوزه معماري كرد. از نظر چارلز جنكز معماري بايد معلول باشد. معلول ديدگاه انسان از خود و از جهان پيرامون خود معماري بايد معلول شرايط امروز باشد. به عقيده جنكنز اگر در جهان سنت فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملكرد بوده است. در جهان كنوني فرم تابع ديدگاه جهاني بايد باشد.
اگر ميس وندرو شعار كمتر بيشتر است را در  معماری مدرن مطرح كرد، جنكنز بر اساس نظريه پيچيدگي و به نقل از فیلیپ اندرسون شعار بيشتر متفاوت است را تكرار كرد.

اغلب معماران دهه 80 سبک دیکانستراکشن که به سمت سبک فولدینگ گرایش پیدا کرده بودند، از اواسط دهه 90 میلادی، مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند. معمارانی همچون پیتر آیزنمن، فرانک گهری و دنیل لیبسکیند روند پیدایش و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند. در ساختمان های آنها، روند طراحی و پیدایش، مشابه همان صورتی انجام می پذیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد.

موزه گوگنهایم بیلبائو

معماري پرش كيهاني،غير خطي
يكي از ساختمان هاي جالب توجه كه در اين سبك ساخته شد طرح فرانك گهري براي موزه گوگنهايم در شهر بيلبائو است . گهري بر خلاف اكثر معماران زياد اهل بحث و تبيين مباني نظري نيست. دیگران و خصوصاً چارلز جنکز در مورد طبقه بندی و تشریح مفاهیم طرح های گهری بسیار بیش از خود او تلاش کرده اند.جنکز از این ساختمان به عنوان یکی از سه ساختمان مهم سبک معماری پیدایش کیهانی نام برده و معتقد است بسیاری از مبانی این سبک در این ساختمان پیاده شده است.
معماري پرش كيهاني،غير خطي
معماري گهري از يك معماري دو بعدي كه سطوح را در مقابل و در تقابل با يكديگر نشان مي داد به سمت يك معماري سيال و سه بعدي گرايش پيدا كرده است و بهترين نمونه كار او در اين زمينه موزه گوگنهايم است.
معماري پرش كيهاني،غير خطي
پلان ساختمان به صورت گلي است در حال باز شدن وشكوفا شدن. احجام سه بعدي منحني شكل كه با ورقهاي فلزي تيتانيوم پوشيده شده همچون گلبرگهاي يك گل از مر كز ساختمان به سمت بيرون گسترش يافته اند. در اين ساختمان معماري امواج، چرخش، استمرار نرم و مشابهت خودي با استادي تمام  و به صورت خلاقانه اي طراحي شده است.
معماري پرش كيهاني،غير خطي
يكي از ايراد هايي كه جنكز به اين ساختمان گرفته است يك اندازه بودن صفحات تيتانيوم بر روي سطوح با انحناي متفاوت ساختمان است. فیلیپ جانسون در مورد گهری و این طرح وی چنین اظهار داشته: کار گهری گفتاری نیست، این هنر است. من همواره گفته ام: کلام هنر را از بین می برد.
معماري پرش كيهاني،غير خطي

معماري پرش كيهاني،غير خطي

معماري پرش كيهاني،غير خطي

طرح های اخیر گهری مانند موزه جدید گوگنهایم در جزیره سعدیات در ابوظبی، دانشکده مدیریت در دانشگاه کیس وسترن در کلیولند، تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس، موزه هنر مدرن سامسونگ در سئول و بسیاری دیگر همانند موزه بیلبائو، جملگی نمایشی از هندسه فراکتال، پیچیدگی و آشفتگی و معماری شدن به جای معماری بودن است.

موزه گوگنهایم ابوظبی

معماري پرش كيهاني،غير خطي
تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس
معماري پرش كيهاني،غير خطي

معماري پرش كيهاني،غير خطي

معماري پرش كيهاني،غير خطي

دانشکده کیس وسترن کلیولند
معماري پرش كيهاني،غير خطي

معماري پرش كيهاني،غير خطي

پروژه ها معماری منظر (Landscape) چارلز جنکز
معماري پرش كيهاني،غير خطي

معماري پرش كيهاني،غير خطي

جنكز ضوابط اين معماري را در هشت مورد نام برده است :

1) ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي

2) نمايش مبدا كيهاني سازماندهي خودي وظاهر شدن و پرش به يك سطح بالاتر يا پايين تر

3) عمق سازماندهي،چند ظرفیتی،و پيچيدگي و مرز آشفتگي

4) تجليل از گوناگوني و تنوع و دگرگوني

5) ايجاد گوناگوني از طريق روش هاي تكه چسباني (کولاژ)

6) تصديق زمان وبرنامه اجباري و چرخه طبيعي و كثرت گرايي

7) بيان موضوعات به صورت نشانه هاي دو گانه يعني نشانه هاي زيبايي و نشانه هاي ايده ها

8) توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه هاي كيهاني

جنکز معتقد است که به این سبک می توان سبک ارگانیک گفت، زیرا بر اساس پیدایش در یک کیهان، ارگانیک استوار است. ولی به واسطه تشابه اسمی با معماری ارگانیک فرانک لوید رایت، چارلز جنکز به این سبک نام معماری پیدایش کیهانی را داده است. اگر چه وی از این سبک به نام های معماری پرش کیهانی و معماری غیرخطی نیز نام می برد.

حتما ببینید

طراحی هتل 500 اتاقه یاس با نمای پارامتریک

طراحی هتل 500 اتاقه یاس با نمای پارامتریک طراحی هتل یاس در شهر ابوظبی امارات یکی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *