خانه / مدیران / مصاحبه مدیر مسئول سایت رستاخبر در خصوص شهر

مصاحبه مدیر مسئول سایت رستاخبر در خصوص شهر


مصاحبه با مدیر مسئول سایت خبری رستا خبر

 

 

سوال : با سلام، جناب آقای مهندس تباشیر گروه همکار مشتاق بر این بود که اولین مصاحبه چاپ شده در این سایت خبری به بیان اهداف و چشم اندازه آینده این سایت توسط جنابعالی به عنوان مدیر مسئول تعلق داشه باشد. لذا سوالاتی در نظر گرفته شده که با این سوال شروع می کنیم، ابتدا بفرمایید علت تاسیس سایت رستاخبر توسط جنابعالی چه بوده است؟

 

پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم، در ابتدا با تشکر از شما همکاران محترم و سلام به تمامی بازدیدکنندگان محترم وبسایت رستاخبر ، از اینجا صحبت را شروع میکنم که اینجانب در کنار کار اجرایی که بیشتر در زمینه ساخت و ساز و کارهای دیگر اقتصادی بوده، علاقمند به کارهای تحقیقاتی و تحصیل به صورت آکادمیک بودم و به سبب همین علاقه در رشته های مختلفی از جمله علوم ثبتی و حقوق قضایی و حقوق خصوصی و مهندسی معماری به تحصیل مشغول گردیدم، در حین کارهای اجرایی و تحقیقی همیشه به این جمله زیبای امیرالمومنین (ع) فکر می کردم که زکات علم یاد دادن آن به دیگران است، و همیشه برایم این سوال وجود داشت ماها که از پول بیت المال در دانشگاهها تحصیل می کنیم چطور می توانیم دانشی را که می آموزیم بهتر و رایگان در اختیار دیگران قرار دهیم، خب در این میان کسانی بودند که حضورا جهت مشاوره های ساختمانی و حقوقی به دفتر اینجانب مراجعه می نمودند ولی این احساس همیشه وجود داشت که شاید خیلی ها نمی دانند که کجا باید جهت گرفتن اطلاعات و مشاوره رجوع نمایند، لذا تصمیم گرفتم که این سایت را جهت دسترسی آسان تاسیس نمایم که هر چند اول راه است و به تدریج مطالب در یک زمانبندی کوتاه تکمیل و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

سوال: همانگونه که از منوهای سایت مشخص است بیشتر اطلاعات شما در رابطه با مسائل حقوقی و معماری خواهد بود، علت این امر چیست؟

 

پاسخ : خب اینجانب سالهای متمادی است که در زمینه ساخت مسکن و دیگر کارهای اقتصادی فعالیت دارم و همانطور که شما می دانید در این راستا می بایست با اداره های مختلف زیربط به خصوص شهرداری ها تعامل وجود داشته باشد و مجوزهای مربوطه اخذ گردد، پس ما درامر مسکن می بایست علاوه بر سرمایه گذاری و کار اجرایی ساختمانی به مسائل حقوقی نیز آگاه باشیم تا کاری موفق و به صرفه ارائه شود، لذا با توجه به تجربه و تحصیلات مربوطه بیشترین تخصص ما در این دو زمینه یعنی حقوقی و معماری می باشد که می توانیم آنها را ارائه دهیم.

 

سوال : به بحث شهرداری ها اشاره فرمودید این طور برداشت می شود که بیشترین مطالب حقوقی در این سایت به شهرداری اختصاص دارد. آیا این چنین است؟

 

پاسخ : بله همینطور است.

 

سوال : آیا نواقصی می بینید که باعث این تفکر گردیده است؟

 

پاسخ : بله 100 درصد.

 

سوال : آیا می شود که بیشتر توضیح بفرمایید؟

پاسخ : ببینید شهرداری بیشترین سهم را در عمران، پاکیزگی، فرهنگ و خیلی از مسائل مهم دیگر جامعه و شهر داراست، و حتی قسمت قابل توجهی از آینده فرزندانمان نیزبه تفکر و تصمیم گیریهای شهرداری بستگی دارد، به طور مثال اگر در محله ای با تفکر و تصمیم شهرداری یک کتابخانه مدرن یا یک محیط ورزشی کامل ایجاد شود چقد می تواند به پر کردن مفید وقت فرزندانمان کمک کند، فردی که وقت خود را در این مکانهای قابل دسترس می گذراند چقدر زنجیروار می تواند برای جامعه مفیدتر باشد تا فردی که ممکن است وقت خود را به علت نبود این اماکن به مسائل حاشیه ای دیگر بگذراند، پس تفکرات و تصمیمات شهرداری علاوه بر مسائل معماری شهری به خیلی از مسائل دیگر مرتبط می شود، حالا سوال اینجاست، شهرداری ما در برازجان چقدر در این امور موفق بوده است. آیا شهری مثل برازجان را که قدمتی چند صد ساله دارد وقتی با شهری مثل صدرای شیراز که قدمتی در حدودی فقط 20 سال دارد مقایسه می کنیم کدام یک از نظر نشاط و زیبایی و ساماندهی شهری برتر بنظر می رسد؟ و آیا چه نواقصاتی وجود دارد که تفکرات و تصمیم گیریها ضعیف بنظر می رسند، ما در این چند سال اخیر چقدر در بوجود آوردن محیط های نشاط آور مثل پارکهای بزرگ، کتابخانه های غنی، مراکز تحقیقاتی و جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان برای سرمایه گذاری در محیط های تفریحی و آموزشی و صدها مطلب دیگر،اقدام کرده ایم؟

 

سوال : بنظر شما راه دستیابی به این مواردی که اشاره فرمودید چه می تواند باشد؟

 

پاسخ : سوال خوبی بود، ببینید باید خیلی اساسی و ریشه ای و شاید خیلی مواقع باید از صفر کار را بازنگری و بازسازی کنیم، ما اگر بخواهیم سازمان یا مجموعه ای موفق داشته باشیم باید ابتدا نیروی انسانی خوب، کارآمد و متخصص در امور محوله را انتخاب نماییم و طوری این افراد به مدیریت و اهداف سازمانی پایبند باشند که دلسوزانه کارهای محوله را انجام دهند، در مجموعه هایی که روابط بیشتری با مردم وجود دارد و منافع مردم در گرو قوانین و تصمیم گیریهای آن مجموعه است می بایست ابتدای امر به اخلاق و تخصص و دانش نیروهای انسانی آن مجموعه دقت بیشتری کرد، و هر فرد در زمینه تخصص و دانش خود به کار گمارده شود، یک مثال جالب برایتان دارم: در سال 1393 کارخانه سیمان لامرد برای هر یک از مدیران و کارشناسان خود، پرونده ای استعداد یابی و شناخت رفتاری تشکیل می دهد، ببینید چقدر جالب است، کارخانه به متخصصینی در این زمینه پول می دهد تا با ارائه سیستمی به نام D.I.S.C به شناخت بیشتری از رفتار و استعداد مدیران خود دست یابد، این ها در این سیستم برگ سوالات متنوعی به مدیران خود داده و جواب سوالات را به نرم افزار مخصوصی می دهند و خروجی این نرم افزار استعداد و شخصیت رفتاری را نشان می دهد و برای هر یک پرونده ای جداگانه تشکیل می دهند، با این نمونه تا حدود زیادی استعداد و رفتار درونی یک فرد را مورد ارزیابی و شناسایی قرار می دهند. و حتی برای استخدام نیروهای جدید نیز کاربرد دارد، پس ببینید چقدر یک مجموعه موفق ابتدا به نیروهای انسانی خود توجه دارد و چقدر آنها را با دقت زیر نظر می گیرد و در مقابل حقوق و دستمزد از آنها کار و تلاش سالم می خواهد. دوم نبود اتاق فکر یا بودن اتاق فکر ضعیف و یا اجرایی نشدن تفکرات و تصمیم گیریها به علت بوجود آمدن مسائل حاشیه ای مثلا در شهرداری ، جابجایی مرتب شهردار و مدیران.

در یک مجموعه باید همیشه یک تیم مشاوره ای قوی از داخل مجموعه یا حتی بیرون از مجموعه وجود داشته باشد، تیمی آنالیزور و قوی که معایب، مثلا (دلیل تنزل در صدور پروانه کار) را بررسی کند راه حل های مفید ارائه دهد و این تیم ها باید به مسائل اقتصادی نیز اشراف کامل داشته باشد، همانطور که در مثال پروانه کار گفته شد ممکن است مسائل اقتصادی و رکود بازار یا خالی بودن دست مردم باعث تنزل صدور پروانه گردیده است و در اینجا است که باید راهکارهای عام المنفعه از جمله بیشتر کردن طرحهای تشویقی، کم کردن عوارضات و تسهیل نمودن کارهای اداری و خیلی از آیتمهای دیگر را لحاظ نمود، متاسفانه خیلی از مواقع در مجموعه ای شاهد این هستیم که بر اساس تفکرات ضعیف، تصمیم گیریهای عکس انجام می گیرد مثل اینکه مغازه ای مشتری ندارد ولی قیمت اجناس خود را گرانتر می کند، و به این نکته مهم هم توجه کنیم بهترین مشاوره ها را می توان از افراد خارج از مجموعه گرفت، کسانی که به علت ذینفع نبودن، مشاوره های سالمتری ارائه می دهند، و یا به علت اینکه کارهای عملی و اجرائی انجام می دهند دارای اندوخته ها و تجربه های بسیار گرانبها هستند، همانطور که ما میبینیم خیلی از دولتها در مسائل اقتصادی از اقتصاد دانان و اساتید دانشگاهی یاری می گیرند و یا در مسائل حقوقی و قراردادهای بین المللی و حتی در قانونگذاری از موسسات حقوقی معتبر کمک می گیرند. همیشه این را در نظر بگیریم که اغلب افراد اقتصادیِ قوی خارج از سیستمهای اداری و به صورت خصوصی و آزاد مشغول به کارهای اقتصادی هستند و حیف است که دانش و تجربه این افراد خرج جامعه نشود.

سومین مطلب: نبود چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت، یا اجرایی نشدن آنها به علت های مختلف، یک مجموعه هم باید برای کوتاه مدت و هم برای بلند مدت برنامه مدون با تخصیص بودجه از پیش تامین شده داشته باشد، بودجه از پیش تامین شده خیلی امر مهم و قابل توجهی است زیرا با اعتبار یک مجموعه سر و کار دارد و اعتبار هر مجموعه با تهیه نشدن این بودجه از قبل در معرض خطر قرار دارد، همان طور که در شهرداری مثلا بارها پیمانکارانی را می بینیم که برای شهرداری پروژه هایی را به اتمام رسانده اند و در آخر برای گرفتن حق و حقوق خود ناچار به داد و بیداد پرداخته اند و اعتبار و ارزش شهرداری به شدت به چالش کشانده شده است.

علاوه بر این، برنامه ها و چشم اندازها باید مفید و بزرگ باشند، در دنیای امروز تعمیر آسفالت چند مکان یا خیابان چشم انداز محسوب نمی گردد، برنامه ها باید بزرگ و مفید و فراخور نیاز جامعه مدرن امروز باشد و نشاط و زیبایی و آینده بهتر را به مردم هدیه دهد.

در این راستا برای مسئولیت پذیری بیشتر در اجرای برنامه ها و چشم اندازهای تعریف شده می بایست زمانبندی آن به مردم اعلام گردد، باز مثال جالبی برایتان دارم : در یکی از شهرها پروژه ساخت پلی بتونی دیدم که در این مکان تابلوی زمان نصب شده بود، و عدد 256 روز را نشان می داد، که این عدد زمان اتمام ساخت پروژه را به عموم نشان می داد و هر روز که می گذشت به صورت معکوس یک عدد کسر می گردید و دقیقا در زمانی که عدد تابلو به صفر رسید پروزه نیز به بهره برداری رسید، ببینید مسئولیت پذیری با زمان بندی و اعلام آن به مردم چقدر بالا می رود …

چهارمین مطلب : مسیر شکایات مردم باید باز و اعلام نتیجه سریع باشد، مثلا من نوعی به مجموعه ای جهت انجام کار خود مراجعه می کنم، حالا به علتی ممکن است کار قانونیم انجام نگیرد و نگاه می کنم می بینم اگر بخواهم از طریق قانونی شکایت کنم ممکن است ماهها و سالها زمان ببرد تا به نتیجه برسم، بنظر شما بین یک شکایت قانونیِ سالم که وقت و زمان می برد و به من لطمه اقتصادی فراوان می زند و راه غیر قانونی و ناسالمی که زمان نمی برد و زودتر به نتیجه می رسم کدام را انتخاب خواهم کرد؟ قضاوت و جواب سوال را به شما می سپارم…

پس نتیجه می گیریم که باید واحدی نظارتی و قوی در مجموعه داشته باشیم که صرفا به شکایات مردمی به صورت پیگیرانه و بدون در نظر گرفتن روابط و تعارفات به سرعت رسیدگی کند زیرا اصل تجارت سرعت است و برای کار اقتصادی مهم ترین اصل، اصل سرعت است. باید اعتماد سازی کرد، کسی که می داند با اقدامی قانونی و به سرعت به نتیجه قانونی و مطلوب می رسد هیچ گاه راه ناسالم را که به ضرر خودش و جامعه هست را انتخاب نخواهد کرد و مطمئنا راه قانونی را که با توجه به حداقل زمان به نفعش هم هست با هزینه کردن در راه ناسالم عوض نخواهد کرد. به طور مثال برای شکایت از شهرداری یا واحدی از شهرداری باید به دیوان عدالت اداری یا بازرسی کل استان مراجعه نمود که مسلما برای فردی که درگیر کارهای اقتصادی است روند رسیدگی ممکن است با زمانی طولانی همراه باشد، پس چه ایرادی دارد که واحدهای نظارتی خودِ مجموعه شهرداری اینقدر قوی و کارشناس باشند که عادلانه و بدور از هرگونه تعارفی به مسائل رسیدگی کنند؟. مطمئنا با این تدبیر، سالم سازی بیشتری خواهد شد و حتی فرهنگهای رفتاری در بین پرسنل مجموعه و ارباب رجوع ها نیز تغییر خواهد کرد.

پنجمین مطلب : عامل اقتصاد قوی و داشتن بودجه و مدیریت آن برای طرحها می باشد، در مجموعه هایی که تحقق اهداف آن مجموعه، متکی به بودجه و پول هست حتما می بایست افراد به کار گرفته شده در سطح بالای مدیریتی دارای هوش اقتصادی و تجربه ی کارهای اقتصادی موفق باشند، زیرا افکار و طرحهای آنها می تواند پول را به مجموعه سرازیر نماید، یک مجموعه ی این چنینی باید بتواند با کمترین هزینه و با مدیریتی هوشمند بهترین سودآوری را داشته باشد، به طور مثال شهرداری بیشتر متکی به درآمد ناپایدارِ عوارض ساخت و ساز می باشد که ناچارند جهت پیشبرد اهداف خود، در زمینه صدور پروانه ها که مستقیما فشار آن بر روی شهروندان و سرمایه گذاران است اقدامات مالی سختگیرانه تری انجام دهد، متاسفانه عدم وجود درآمد پایدار و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی در چارچوب قانون، باعث گردیده شاهد یک اقتصاد ضعیف و ناپایدار در شهرداری باشیم و بیشترین فشار برای تامین بودجه و هزینه ها بر عوارضات و کمک های دولتی باشد که این موضوع خود باعث کمتر شدن اشتیاق در نزد شهروندان و سرمایه گذاران جهت گرفتن پروانه کار و ساخت و ساز و عمران بیشتر در شهر می گردد. نبود درآمد زایی و طرحهای اقتصادی پایدار مجموعه را به مشکلات لاینحلی دچار خواهد نمود که در مثال فوق بیشترین ضرر متوجه جامعه و شهر خواهد شد.

ششمین مطلب : احترام به سرمایه گذار و شهروند است، تفکر مجموعه باید همیشه بر این باشد که ما در کنار سرمایه گذاران به اهداف خود خواهیم رسید، نه با تقابل با سرمایه گذاران… مجموعه باید احترام و اعتماد کامل را به سرمایه گذاران نشان دهد تا در سرمایه گذاران نیز همین تفکر متقابل بوجود بیاید. شغل های فراوانی در شهر و جامعه به سرمایه گذاران بخش مسکن وابسته است و با صدور یک پروانه کار پول زیادی به بخش اقتصادی و شغل ها و کسبه تزریق می شود. یک کارخانه لوله سازی یا یک کارخانه سیم و کابل یا دهها کارخانه و تولیدی دیگر در این زمینه، تولیدات خود را کجا و به چه کسانی می فروشند؟ کسبه های فراوانی در شهر وجود دارند که اجناس آنها مرتبط با بخش مسکن می باشد، حال ببینید با صدور حتی یک پروانه کار و حتی ساخت یک خانه چه پولی در بخش اقتصادی جریان پیدا خواهد کرد. بنابراین این فکر باید همیشه در ما وجود داشته باشد که چگونه سرمایه گذاران را مشتاق به کار نماییم، برای یک سرمایه گذار می بایست علاوه بر احترام معنوی، احترام مالی نیز قائل شد، احترام مالی در سرعت و سهولت انجام کارهای اداری سرمایه گذاران، قائل شدن حداکثر تخفیفات برای سرمایه گذاران، ایجاد طرحهای مالی و تشویقی ثمربخشتر برای سرمایه گذاران، ایجاد اقساط بندی بلند مدت تر برای سرمایه گذاران و انواع آیتم های دیگر می باشد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد، جالب است بدانید خیلی از خودِ ما که در بخش مسکن سرمایه گذاری می نماییم به علت همین عدم دقت در احترامات توسط شهرداری، سرمایه گذاری های خود را به شهرهای دیگر انتقال داده ایم مثلا خود اینجانب سرمایه گذاری سال 96 (امسال) خود را در بخش مسکن به شهر عالی شهر انتقال دادم، حال شاید بعضی از دوستان دخیل بودن سود اقتصادی در این امر را عنوان نمایند ولی صادقانه عرض می کنم که همین عدم دقت های رفتاری توسط شهرداری باعث بوجود آمدن این امر گردید.

هفتمین مطلب : بحث شایسته سالاری و ثبات مدیریتی در مجموعه است، واقعا یک مثال تعجب برانگیز دارم، آیا می شود در مجموعه ای یکی از معاونین را برای ماههای متمادی به قسمت جزء بفرستند و سپس در ماههای بعد در یک حرکت انفعالی آن شخص را به بالاترین سطح مدیریتی بگمارند…؟ چه سوالی در ذهن شهروند بوجود می آید…؟ شهروند با خود چه می گویند…؟ آیا اگر سیستمی کارشناسانه و قوی وجود داشت در توانایی های یک فرد این قدر تردید بوجودمی آمد که یک روز در قسمتی جزء مشغول به کار و یک مرتبه به بالاترین سطح مدیریتی انتقال داده شود…؟ چرا اینقدر تنزل… و چرا اینقدر ارتقا…؟ این چنین تصمیم گیریهایی چه لطماتی به اعتماد و افکار و اهداف و ساختار مجموعه وارد می نماید…؟ گذشته از مشوش شدن افکار جامعه، چه افکاری در خودِ پرسنل انسانی مجموعه بوجود خواهد آورد… و چقدر بر عملکردشان تاثیر سوء خواهد گذاشت…

این ها مطالبی بودند که بنا به حوصله و وقت بیان گردیدند و صدها مطالب دیگر نیز وجود دارند که در وقت مقتضی بیان خواهم کرد، امیدوارم که به دور از تعصب در مورد مطالب گفته شده تفکر شود و تصمیم های بهتری برای ساخت و عمران شهرمان که هدف و آرمان همگی ماست لحاظ گردد.

 

سوال : صحبت آخر لطفا

پاسخ : با تشکر از شما که در ساخت این سایت همکاری فرمودید و با تشکر از بازدیدکنندگان، همه عزیزان را دعوت می کنم که قسمتی از فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) را که در خصوص حمایت از سرمایه گذاران در این سایت گذاشته شده است مشاهده فرمایند و صحبتم را با این جمله به پایان میرسانم که برای کارهای بزرگ فکر های بزرگ باید داشت.

 

با تشکر از مدیر مسئول محترم، از طرف همکاران سایت خبری رستاخبر

و آرزوی موفقیت های بیشتر برای ایشان.

حتما ببینید

پروژه زیبای تجاری مجید 5 در عالیشهر

                                 بنام معمار هستی ساخت پروژه زیبای تجاری مجید  5  با یاری خداوند و با توجه …

3 نظر

  1. بسیار مصاحبه جالبی بود
    امیدواریم مورد توجه قرار بگیره

  2. سید جلال عسکری

    با سلام و عرض ادب مصاحبه بسیار جالب بود ان شا ء الله موفق و موید باشید البته فرمایشات حضرت عالی در بحث مدیریت شهری خیلی بیشتر از این و گسترده تر است .بحث ناکارامدی علل وریشه های متعددی حد اقل در شهر برازجان دارد که باید به آن پرداخته شود .فقط یک مورد آن اشاره میشود که امروزه درگیر آن هستیم.

    انتخابات پیشرو . دقت در انتخاب اصلح فارغ از مسایل طایفه گرایی و نوع و نگرش سیاسی حداقل در انتخاب کاندیدای شورای شهر . که اگر اینچنین شود بسیاری از مشکلات پیشروی شهرداری ها مرتفع خواهد شد .. با تشکر

  3. کریم افضلی

    مصاحبه بسیار جالبی بود
    مصاحبه های بیشتری تدارک ببینید و منتشر کنید
    موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *